نماینده کنگره آمریکا خواستار راه‌اندازی فتنه قومیتی در ایران

«دِیْنا تایرون روراباکر»، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا که قبلاً از حمله تروریست‌های داعش در تهران حمایت کرده بود در یک جلسه استماع روز پنجشنبه، طرحی برای راه‌اندازی فتنه قومیتی در ایران ارائه داد. 

وی، در این نشست، درباره ایران ادعا کرد: «ما با یک حکومت بی‌ثبات مواجه هستیم. آنها گروهی از متعصبان مذهبی هستند که کنترل حکومت ایران را در دست دارند. تلاش‌های ما برای مهار جنونی که از این حکومت منشأ می‌گیرد و برای جلوگیری از دستیابی آنها به سلاح‌های هسته‌ای از اهمیتی حیاتی برای امنیت و بهزیستی برای مردم آمریکا برخوردار است.»

او در ادامه گفت: «اینها آدم‌هایی هستند که ما را شیطان می‌پندارند. آمریکا برای آنها یک نیروی شیطانی است که باید از بین برده شود. این چیزی است که آنها به آن معقتدند و لازم است ما با این واقعیت رو به رو شویم.»

«روراباکر» علی‌رغم بیان اینکه تحریم‌ها به تنهایی علیه ایران کارساز نیستند گفت آمریکا بایستی تمامی اقدامات، غیر از تقابل نظامی را برای مقابله با ایران انجام دهد. او گفت تحریم‌ها، مطمئنا یکی از این اقدامات هستند.

نماینده کنگره آمریکا ادعا کرد: «دومین بخش به نظرم این است که دل به دریا بزنیم و درک کنیم که در عصر هسته‌ای، ما گاهی لازم است دست به اقدام علیه حکومت‌هایی بزنیم که الزاماً نمی‌خواهیم آنها را به هم بریزیم. ما باید اقدام کنیم، و اقدام هم لزوماً به معنی فرستادن نیروهای آمریکا برای رویارویی نظامی نیست. به جای آن طرحی هست که من بسیار مفتخرم در طراحی آن ایفای نقش کردم و به «دکترین ریگان» معروف شد. این طرح بر این اساس استوار بود که بروید و تلاش کنید بفهمید دشمنانِ دشمنان شما چه کسانی هستند و بعد به آن افراد کمک کنید تا کار مبارزه را برای شما انجام دهند. »

وی با بیان ادعاهای مداخله‌جویانه گفت: «ما مردمی در آنجا داریم که می‌توانیم با آنها همکاری کنیم. اکثریت مردم ایران حکومت این کشور را دوست ندارند. اگر هدف ما جلوگیری از دستیابی این حکومت به سلاح‌های هسته‌ای است، لازم است که ما علاوه بر وضع تحریم‌، اقداماتی فراتر از آن هم انجام بدهیم.»  

او در ادامه گزافه‌گویی‌های خود ادعا کرد: «ما باید به سمت این پارسی‌های جوان که از حکومت متنفر هستند و می‌خواهند در صلح زندگی کنند دست دوستی دراز کنیم. بیایید به سمت بلوچ‌ها دست دوستی دراز کنیم، آنها مردمی هستند که در ایران مورد ظلم قرار گرفته‌اند. به سمت کردها دست دوستی دراز کنیم-شمار کردها در ایران از عراق بیشتر است. و بعد، آذری‌هایی هستند که فکر می‌کنند مورد ظلم قرار گرفته‌اند و بخشی از همان آذری‌های آذربایجان هستند.» 

روراباکر در ادامه این ادعاها اضافه کرد که آمریکا می‌تواند با «طیف وسیعی» از مردم ایران که از حکومت این کشور متنفر هستند، همکاری کند. 

این نماینده ایالت کالیفرنیا خردادماه سال جاری هم از حملات تروریستی گروه داعش در تهران حمایت کرده بود.

وی گفت: «اخیراً شاهد حمله به ایران بوده‌ایم و حاکمیت ایران معتقد است که نیروهای سنی آنها را هدف حمله قرار داده‌اند. من می‌خواهم این نکته را مطرح کنم و ببینم شما چه فکر می‌کنید. آیا این خوب نیست که در نهایت کاری کنیم که آمریکا از سنی‌هایی حمایت کند که به حزب‌الله و شیعه‌هایی که برای ما تهدید هستند، حمله می‌کند؟ آیا این اقدام خوبی نیست؟»

نماینده کنگره آمریکا اضافه کرد: «اگر خوب است، شاید ترامپ بتواند این را راهبردش قرار دهد که با توجه به اینکه دو سازمان تروریستی در کار هستند، از یک گروه علیه گروه دیگر حمایت بکند.»

 وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «شاید این ایده مناسبی باشد که ما کاری کنیم که تروریست‌های رادیکال مسلمان با یکدیگر درگیر باشند.» 

«دینا روراباکر» که بین سال‌های 1981 تا 1988 خطابه‌نویس رونالد ریگان، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا بوده این اظهارات را در نشست روز پنجشنبه، 20 خردادماه در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا مطرح کرد.