به گزارش افکار به نقل از سیماب:
دولت آمریکا بار دیگر ۳۷ شرکت کشتیرانی و ۵ فرد مسئول را به فهرست تحریم‌های یک‌جانبه خود افزود. واشنگتن در کنار تشدید تحریم‌های اقتصادی خواهان طرح شرایط سخت‌تری از سوی گروه ۱ + ۵ در مذاکرات احتمالی در ماه نوامبر است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه(۵ آبان / ۲۷ اکتبر) اسامی ۳۷ شرکت کشتیرانی که به‌طور پوششی برای جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرده‌اند را بر روی فهرست تحریم‌های خود قرار داد. این شرکت‌ها در کشورهای آلمان، مالت و قبرس مستقر هستند، اما جمهوری اسلامی مالکیت و یا مدیریت آنها را در اختیار دارد.

آمریکا همچنین نام پنج شهروند ایرانی را که در همین رابطه به عنوان مدیران و مسئولان این شرکت‌های کشتیرانی معرفی شده‌اند را به فهرست افراد تحریمی خود افزوده است. این افراد با نام‌های محمد طلایی، احمد سرکندی، منصور اسلامی، ناصر باطنی و قاسم نبی‌پور به عنوان مدیران این شرکت‌ها ذکر شده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا این شرکت‌ها را متهم می‌کند که در ارتباط با برنامه اتمی و پروژه‌های موشکی ایران فعالیت داشته‌اند.

دولت آمریکا در سپتامبر ۲۰۰۸ میلادی شرکت‌های حمل ونقل دریایی ایران را به خاطر پشتیبانی لجستیکی از برنامه‌های تسلیحاتی این کشور، بر روی فهرست تحریم‌های یک‌جانبه خود قرار داده بود. اما به گفته مقامات آمریکایی، جمهوری اسلامی می‌کوشد با تاسیس شرکت‌های گمنام و پوششی از این تحریم‌ها فرار کند.



آمریکا تاکنون بیش از ۷۰ شرکت کشتیرانی و حدود ۱۰۰ کشتی ایرانی را شناسایی کرده و آنها را مشمول تحریم‌های خود ساخته است. بنا به ارزیابی وزارت خزانه‌داری آمریکا، ایران با «روش‌ها و تاکتیک‌های ظریف و پیچیده» می‌کوشد به تجارت غیرقانونی خود ادامه دهد.

منوچهر متکی، وزیر امورخارجه ایران از شروع گفت‌وگوهای اتمی استقبال کرده است
تشدید فشارها بر ایران

دولت آمریکا و کشورهای اروپایی خواهان طرح شرایط سخت‌‌تری از سوی گروه ۱ + ۵ در مذاکرات اتمی با ایران هستند. به گفته روزنامه نیویورک تایمز، این گام نخست در زمینه تحریم‌های اقتصادی برداشته شده است.

در گزارش این روزنامه آمده است که ایران از زمان قطع مذاکرات تاکنون کماکان به غنی‌سازی ادامه داده است. این روزنامه می‌نویسد که ایران دست‌کم برای ساخت یک بمب اتمی، اورانیوم غنی‌شده در اختیار دارد.

از سوی دیگر تاکنون ایران پاسخی رسمی به پیشنهاد کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای از سرگیری مذاکرات در ماه نوامبر نداده است. فیلیپ کراولی، سخنگوی وزرات امورخارجه آمریکا اعلام کرد، که «نخست باید در انتظار پاسخ ایران نشست.» به گفته وی کشورهای گروه ۱ + ۵ زمانی حاضر به گفت‌وگو با ایران هستند که مقامات این کشور به «مذاکراتی جدی» علاقه نشان دهند.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا افزود: «ایران باید گامی به پیش نهد و نشان دهد که پایبند به تعهدات خود بوده و برنامه اتمی‌اش نیز اهدافی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.» وی تاکید کرد که پیشنهاد تبادل سوخت ربطی به نگرانی جامعه جهانی پیرامون برنامه اتمی بطور کلی ندارد.

نیویورک تایمز می‌نویسد که بسیاری از مقامات آمریکایی بر این باورند که امکان شکست تلاش‌های جدید وجود دارد، اما باراک اوباما خواهان ادامه مذاکرات است و در صورت لزوم بر شدت تحریم‌‌ها علیه ایران خواهد افزود.