تلاش اسپانیا برای دریافت حمایت کامل اتحادیه اروپا

بر این اساس دولت اسپانیا می خواهد اگر نهایتا مجبور شود روز پنجشنبه این هفته اعمال ماده 155 قانونی اساسی(که خودمختاری کاتالونیا را سلب و کنترل آن را به دست دولت مرکزی می‌ دهد ) علیه کاتالونیا را کلید بزند از حمایت یکپارچه متحدین خود در داخل اتحادیه اروپا برخوردار شود.

«ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا در همین راستا روز گذشته به صورت تلفنی با «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا گفتگو نمود.

«ترزا می» نخست وزیر انگلستان نیز دیگر مقام سیاسی یک کشور اروپایی بوده که ضمن مخالفت با استقلال یکجانبه کاتالونیا، از اسپانیا در این زمینه حمایت کرده است.

نخست وزیر انگلستان در گفتگوی تلفنی با راخوی گفت که کشورش هرگز استقلال یکجانبه کاتالونیا را به رسمیت نخواهد شناخت.

در صورتی که ایالت کاتالونیا از مسیری که در پیش گرفته منصرف نشود دولت اسپانیا احتمالاً برای آغاز روند اعمال155 قانون اساسی علیه این ایالت در روز پنجشنبه این هفته یک نشست فوق العاده هیات دولت را برگزار خواهد کرد.

بنابر این گزارش ، کاتالونیا بخشی خودمختار با 7 میلیون و 523هزار نفر جمعیت در شمال شرق اسپانیا است که خواستار استقلال از دولت مرکزی می باشد.

این بخش به لحاظ مالی و بانکی و امور بندری مهمترین بخش خودمختار اسپانیا به‌شمار می‌رود و نزدیک به 20 درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا در آنجا انجام می‌شود.

جدایی‌خواهان کاتالونیا معتقدند جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود چرا که 27 درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و 25 درصد توریست‌های اسپانیا نیز مقصدشان کاتالونیا می باشد.

همچنین معتقدند سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد 15 میلیارد یورو کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازد.

این همه پرسی که روز یکشنبه 9 مهر ماه برگزار شد از سوی قانون اساسی اسپانیا غیرقانونی اعلام شده و دادگاه قانون اساسی اسپانیا در 7 سپتامبر این همه پرسی را معلق کرد ولی حکومت کاتالونیا اعلام کرد حکم دادگاه برای کاتالونیا معتبر نیست.

در همه پرسی مذکور 90 درصد رای دهندگان به استقلال این ایالت رای مثبت دادند.

در جریان این همه پرسی‌ غیر قانونی، درگیری هایی‌ بین نیروهای امنیتی که مانع از رای گیری شدند و رای دهندگانی که اصرار بر انداختن رای خود به صندوق ها داشتند، صورت گرفت که نزدیک به 850 مجروح بر جا گذاشت .

بروز این چالش ، باعث شده که کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران ، نسبت به آن موضع گیری کرده و مخالفت خود با این جدایی را ابراز دارند .

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص برخی تحرکات و نا آرامی ها در ایالت کاتالونیای اسپانیا گفت: اسپانیا یکی از شرکای مهم سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در اروپاست؛ ما تحولات این کشور و ایالت کاتالونیا را با دقت پیگیری می کنیم و دقیقا تحت بررسی داریم.

وی تصریح کرد: ایران در چارچوب مواضع اصولی خود به یک اسپانیای متحد، یکپارچه و دمکراتیک معتقد است و خواستار حفظ ثبات، آرامش، همبستگی ملی و احترام به موازین قانون اساسی اسپانیا است.

قاسمی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران لزوم تمکین به حاکمیت قانون و اجتناب از خشونت و تقابل و پیگیری مطالبات از طریق قانونی،مسالمت آمیز، و گفتگو را مورد تاکید قرار می دهد و بر این باور است که منافع همه مردم اسپانیا، ثبات سیاسی و رشد اقتصادی آن کشور، از طریق یکپارچگی و هم افزایی ملی، بیشتر و بهتر تامین می شود.