تاثیر تشدید تنش‌ها در کردستان عراق بر قیمت نفت

 به دنبال کاهش تقاضای نفت در آمریکا، بهای طلای سیاه با افزایش همراه بود. همچنین افزایش تنش‌ها در اقلیم کردستان عراق که به کاهش صادرات نفت این کشور منجر شد بر تقویت بهای نفت اثرگذار بوده است.

بر این اساس، بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت (نفت شاخص آمریکا) با 10 سنت افزایش، به 51 دلار و 39 سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت خام برنت با 24 سنت افزایش 57 دلار و 47 سنت در هر بشکه معامله شد.

صادرات نفت از اقلیم کردستان عراق به طور میانگین روزانه به 216 هزار بشکه رسیده است. این در حالیست که صادرات آن پیشتر 600 هزار بشکه در روز بود.

گزارشها حاکی از آن است که نیروهای عراقی دو میدان نفتی اصلی را در شمال غرب کرکوک از نیروهای پیشمرگه کُرد پس گرفتند. وزارت نفت عراق اعلام کرده است که انتظار می رود این دو میدان نفتی فعالیت خود را از روز یکشنبه از سر بگیرند.

پایبندی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک تاکنون بر افزایش بهای نفت تأثیر زیادی داشته است. اعضای اوپک پیشتر موافقت کردند که توافق کاهش روزانه 1.8 میلیون بشکه نفت را تا مارس 2018 تمدید کنند. این در حالیست که تاکنون تصمیمی در خصوص تمدید این توافق پس از مارس 2018 اتخاذ نشده است و اعضای اوپک اعلام کرده اند که زودتر از ماه ژانویه در این خصوص تصمیم گیری نخواهند کرد.