هشدار کم‌سابقه دولت آمریکا!

دولت آمریکا درباره موجی از حملات سایبری که شرکت‌های فعال در صنعت و انرژی این کشور را هدف قرار می‌دهد، هشدار داد. این تازه‌ترین نشانه از افزایش تهدید‌های سایبری در بحث زیرساخت‌های آمریکا است.

روز جمعه، وزارت امنیت داخلی آمریکا و پلیس فدرال این کشور در گزارشی که به وسیله ایمیل منتشر شده است هشدار دادند زیرساخت‌های اتمی، انرژی، هوایی، آبی و صنعتی و نیز برخی از نهادهای دولتی آمریکا از ماه مه سال جاری میلادی هدف حملات سایبری قرار گرفته اند.

این نهادها هشدار دادند هکرها در نفوذ به برخی از شبکه‌های مورد حمله موفق شده اند. با این‌حال، در این گزارش درباره خسارت‌های وارد شده به نکته‌ای اشاره نشده است.

در این گزارش آمده است هدف از انجام این حملات، تضعیف شبکه‌ها به وسیله ایمیل‌های مخرب و وب‌سایت‌های آلوده به بدافزار به منظور دستیابی به اطلاعات کاربری برای دسترسی به رایانه‌های بوده است.

مقامات آمریکایی ماه‌ها این فعالیت‌ها را تحت نظر داشته اند و برای نخستین بار در ماه ژوئن در مدرکی محرمانه اطلاعاتی درباره آن جمع آوری کردند. این سند که به طور خصوصی به شرکت‌هایی که در خطر حمله سایبری قرار دارند ارسال شده بود، نشان می‌داد فعالیت‌های بخصوصی از جانب مهاجمان در بخش‌های اتمی، انرژی و صنایع آمریکا انجام شده است.

رویترز اعلام کرد نمایندگان وزارت امنیت داخلی و پلیس فدرال آمریکا برای اظهار نظر درباره این مسئله در دسترس نبوده اند.

رابرت لی، کارشناس امنیت شبکه‌های صنعتی، گفت این گزارش درباره فعالیت‌هایی اطلاعاتی را منتشر کرده است که از جانب دو یا سه گروه که مشخصات کاربری در شبکه‌ها را به سرقت برده و بر فعالیت سازمان‌هایی در آمریکا و دیگر کشورها جاسوسی کرده اند، انجام شده اند. با این‌حال، حملات مخربی از جانب این گروه‌ها انجام نشده است.

لی این فعالیت‌ها را «بسیار متجاوزانه» خواند.

وی گفت به نظر می‌رسد در این گزارش، به گروه‌هایی که در راستای منافع روسیه در حال فعالیت هستند، اشاره شده باشد.

وی افزود به نظر نمی‌رسد نفوذهای صورت گرفته در شبکه‌های آمریکایی در کوتاه مدت به حملات وسیع سایبری منجر شوند. با این‌حال، وی گفت وجود چنین نفوذهایی آزاردهنده است. لی خاطر نشان کرد: «ما نمی‌خواهیم دشمنانمان تا حدی از ما اطلاعات جمع‌آوری کنند که بتوانند در آینده از آن علیه ما استفاده کنند.»

این گزارش همچنین نشان می‌دهد هکرها در نفوذ به برخی از اهداف، از جمله دستکم یک ژنراتور انرژی، و انجام عملیات شناسایی در شبکه‌های آمریکا موفق شده اند. این گزارش همراه با شش سند دیگر که بدافزارهای استفاده شده در این حملات را توضیح داده است، منتشر شد.

در این گزارش همچنین آمده است: «وزارت امنیت داخلی آمریکا اطمینان دارد این فعالیت‌ها همچنان ادامه داشته و عاملان این حملات در بلند مدت مقاصد خود را دنبال خواهند کرد.»

پیشتر، نهادهای دولتی و شرکت‌های فعال در بخش انرژی آمریکا از اعلام بخش‌های خسارت دیده در پی حملات سایبری اخیر در این کشور خودداری کرده بودند.