نقشه جدید عربستان برای منطقه چیست؟

وزارت خارجه آمریکا با انتشار گزارشی در صفحه توییتر این وزارتخانه، از ورود رکس تیلرسون به ریاض، پایتخت عربستان سعودی، خبر داد. براساس این گزارش، هدف تیلرسون از این سفر شرکت در نشست شورای همکاری عراق-عربستان سعودی است.

این در حالی است که پایگاه اینترنتی خبرگزاری رویترز نوشت دفتر حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد العبادی امروز (شنبه) بغداد پایتخت این کشور، را به مقصد عربستان سعودی ترک کرد. این دومین سفر نخست وزیر عراق به عربستان سعودی در سال جاری میلادی است.

همچنین، پایگاه اینترنتی شبکه آمریکایی «فاکس نیوز» در گزارشی هدف تیلرسون از سفر به ریاض را که با سفر العبادی به عربستان سعودی مصادف شده است، در راستای تلاش‌های دولت آمریکا برای کاهش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه اعلام کرده است.

در گزارش فاکس نیوز آمده است تیلرسون امیدوار است در سفر خود به منطقه خاورمیانه هدفی را تحقق ببخشد که دولت‌های پیشین آمریکا از دستیابی به آن ناکام مانده‌ بودند: ایجاد یک اتحاد جدید میان عربستان سعودی و عراق و «بستن درهای جهان عرب بر روی ایران»!

نگارنده گزارش در ادامه می‌افزاید آمریکا سخت تلاش می‌کند تا شکاف‌ بوجود آمده در روابط میان کشورهای حوزه خلیج فارس و قطر را پر کند و برای بحران‌های یمن و سوریه راه‌حل‌هایی بیابد. تیلرسون از جانب دولت ترامپ مأمور تلاش برای تحقق این اهداف شده است.

گزارش فاکس نیوز می‌‌افزاید مقامات آمریکایی چشم‌انداز اتحاد میان عربستان سعودی و عراق را به عنوان یک «محور جدید» و عاملی مهم برای مقابله با گسترش نفوذ ایران در خلیج فارس و دریای مدیترانه می‌دانند: بویژه آنکه عراق برای بازسازی مناطق آزادشده از چنگ گروه ترورستی داعش تلاش می‌کند و در هفته‌های اخیر نیز با مسئله جدید همه پرسی جدایی منطقه کردستان مواجه شده است.

در ادامه گزارش آمده است عوامل تاریخی، مذهبی و موانع متعدد سیاسی بر سر راه تیلرسون برای نیل به این هدف (ایجاد اتحاد میان ریاض و بغداد) قرار دارند. وزیر خارجه آمریکا همچنین قرار است دوشنبه به قطر سفر کند.

نگارنده گزارش در ادامه می‌افزاید تلاش آمریکا برای دور کردن عراق از ایران و بهبود روابط میان بغداد و ریاض اقدام جدیدی از سوی واشنگتن محسوب نمی‌شود؛ اما در ماه‌های اخیر با توجه به وجود نشانه‌هایی مبنی بر بهبود روابط میان عربستان سعودی و عراق، مقامات دولت ترامپ امیدوارند با تلاش‌های خود باعث گسترش هر چه بیشتر این روابط شوند و دو کشور را برای ورود به فاز جدیدی از همکاری‌ها تشویق کنند. تیلرسون قصد دارد یک‌شنبه با حضور در نشست شورای همکاری عراق-عربستان سعودی برای دستیابی به چنین هدفی تلاش کند.