منتفی شدن افزایش مستمری مددجویان بهزیستی

مددجویان سازمان بهزیستی را اقشار گوناگونی چون معلولان، زنان سرپرست خانوار، کودکان بی سرپرست و بدسرپرست و سایر افراد تحت پوشش تشکیل می دهند و خدمات گوناگونی نیز از سوی این سازمان رفاهی و خدماتی به آن ها ارائه می شود.

طی روزهای اخیر برخی از افراد تحت پوشش خانواده مددجویان سازمان بهزیستی کشور از جمله مددجویان معلول، از عدم واریز به موقع مستمری فرزند معلول خود اظهار نارضایتی می کنند.

برخی از این مددجویان نیز از قطع نا بهنگام مستمری مددجویان بهزیستی گله مند هستند و پیگیری این مطلب را به نمایندگان خود یعنی خبرنگاران در رسانه های مختلف کشور سپرده اند.

30 شهریور ماه بود که محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی در بوشهر خبر از افزایش مستمری مددجویان بهزیستی داد. او با تاکید بر توجه به معیشت مددجویان زیرپوشش بهزیستی خاطر نشان کرد: در راستای بهبود وضعیت معیشتی مددجویان بهزیستی بر‌اساس تدابیر رئیس جمهور مستمری این افراد افزایش می‌یابد.

بندپی با اشاره به افزایش بیش از 3 برابری مستمری مددجویان بهزیستی تصریح کرد: مستمری مددجویان بهزیستی هر سال افزایش می‌یابد که در نیمه نخست امسال نسبت به سال قبل از رشد 3.4 برابری روبه‌رو بوده است.

اما از سوی دیگر، زمزمه هایی در میان مددجویان بهزیستی شنیده می شود مبنی بر اینکه، اضافه و چند برابر شدن مستمری آن ها، تنها مربوط به دوران برگزاری انتخابات و روزهای پر تب و تاب تبلیغات آن زمان بوده است و در حال حاضر از آن وعده‌های خوش آب و رنگ، چیزی به چشم نمی آید.

یکی از این افراد می گوید: از وقتی که گفته شد بهزیستی، امسال مبلغ مستمری مددجویان خود را افزایش داده است، تنها یک بار اضافه مبلغ فوق به حساب فرزندان معلولم واریز شد و پس از آن دیگر از واریز مبلغی بیشتر از مستمری سابق هیچ خبری نیست.

او که زن میانسالی است اینطور به حرف هایش ادامه می دهد: من مادر ۲ پسر معلول هستم و نگهداری از این دو فرزند در منزل، هزینه بسیار بالایی را برایم در بر دارد و متاسفانه چند ماهی است که مستمری فرزندانم قطع شده است و با وجود پیگیری های مکرر حضوری و تلفنی، هنوز مشکل واریز مستمری فرزندانم حل نشده است.

نمونه این قبیل مددجویان بسیارند و چه بسا تعداد بی شماری از افراد که در شهرها و روستاهای دورافتاده کشور دستشان به راه ارتباطی ای این چنینی نرسد و صدای مظلومیت شان در حجم دردهای متعددی که دارند گم می شود.

مددجویان باید مستمری بگیر یک مجموعه باشند

احمد خاکی معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با رد قطع مستمری مددجویان این سازمان، تصریح کرد: خبرها مبتنی بر قطع مستمری مددجویان بهزیستی صحت ندارد و واریز مستمری طبق سنوات گذشته ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از پیگیری سازمان بهزیستی مشخص شد که تعدادی از مددجویان این سازمان از مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی و دیگر مجموعه های حمایتی هستند، بنابراین مستمری که از سوی بهزیستی به آن ها پرداخت می‌شد، فعلا متوقف شده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی تاکید کرد: افرادی که تحت پوشش هر یک از نهادهای حمایتی کشور شامل کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی کشور و سایر مجموعه های حمایتی و امدادی هستند، تنها به دریافت یارانه و مستمری از یکی از نهادهای موجود مجاز هستند و احتمالا افرادی که نسبت به عدم واریز مستمری خود طی روزهای اخیر اعتراض دارند، جزو کسانی هستند که از بیش از یک نهاد، مستمری می گیرند.

بلا تکلیفی لایحه حمایت از معلولان و بار سنگین نگهداری از ۵ معلول بر دوش برخی خانواده ها

در آخرین سرشماری ها علاوه بر خانواده های دارای ۱ تا ۳ معلول، در حال حاضر در سطح کشور، ۱۳۸ خانوار دارای ۵ معلول در ۲۷ استان، ۲۱ خانوار دارای ۶ معلول در ۱۲ استان و ۴ خانوار دارای ۷ معلول در ۴ استان زندگی می‌کنند.

مقرر شده است که به شرط تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان، حقوق خانواده های فوق، تا مبلغ ۲ میلیون تومان افزایش بیابد که سرنوشت این لایحه نیز همچنان بلاتکلیف مانده است.

لایحه بلاتکلیف تا دلتان بخواهد در مجلس شورای اسلامی موجود است اما ای کاش مسئولان، با اولویت بندی مسائل مختلف نسبت به حل مشکلات مردم کمی با شتاب بیشتری قدم بردارند و بار سنگینی که بر دوش خانواده های نیازمند نشسته است را سبک کنند.

به راستی مستمری فعلی که سازمان بهزیستی، کمیته امداد و سایر نهادهای حمایتی به مددجویان خود پرداخت می کنند، برای چند روز از گذران زندگی پر درد این افراد کافی است؟

از کنار اخبار قطع واریزی این مستمری که بگذریم، اگر کلاه خود را قاضی کنیم، پر واضح است که یک مددجو، حتی اگر هزینه های درمانی نداشته باشد، با مبلغ مستمری فعلی، تنها چند روز، شاید کمتر از ۲ هفته را می تواند زندگی کند و برای مابقی روزهای ماه، تا موعد مقرر مستمری در ماه بعد، باید به قول قدیمی ها، کاسه چه کنم چه کنم در دست بگیرد.

جستجوی چرایی و علت ضعف در ارائه خدمات به نیازمندان واقعی کشور که تحت پوشش سازمان های مختلف دولتی و نهادهای مردمی هستند، موضوعی است که در کنترل و مهار معضل فقر، نقش به سزایی دارد.