کهگیلویه و بویراحمد نیازمند مصوبه جدید

سرویس اقتصادی افکار نیوز -‬قرار است مقصد آتی سفرهای استانی رییس جمهور استان کهگیلویه و بویر احمد باشد.
به گفته معاون اجرایی رییس جمهور اولویت اصلی دولت در سفرهای دور چهارم، اشتغال و پیگیری مصوبات دورهای قبلی سفرها بوده و تلاش دولت براین است که در این دور مصوبه ای نداشته باشد.

به گزارش سرویس اقتصادی افکار نیوز، ‬در سفرهای دور چهارم که تاکنون به استان های خراسان جنوبی، همدان و چهارمحال و بختیاری انجام شده کارگروه اشتغال به ریاست محمود احمدی نژاد تشکیل و اعضای هیئت دولت نیز روند اجرای مصوبات در حوزه های مختلف را پیگیری کرده اند.

در حالی که دولت تلاش می کند تا در دور چهارم سفرها مصوبه ای نداشته باشد، استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر بالا بودن نرخ بیکاری در این استان خواستار توجه ویژه دولت و تصویب مصوبات جدید برای رفع معضل بیکاری در کهگیلویه و بویر احمد شده است.

اکبر نیکزاد با بیان اینکه در دور سوم سفرها زمینه ایجاد ۱۷ هزار شغل در این استان فراهم شده گفته است: تدوین و تکمیل سند ملی اشتغال، فراهم کردن زمینه برای اشتغال های کم هزینه، توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی، مدیریت آب، خاک و کشاورزی، احداثپروژه های نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین توسعه زیر ساخت های گردشگری از جمله راهکارهای رفع بیکاری در کهگیلویه و بویر احمد است.

از طرف دیگر بیکاری باعثافزایش طلاق در وستاهای این استان شده است.
و این موضوع دراستانی که بیش از ۵۰ درصد جمعیت ۷۰۰ هزار نفری آن در روستا زندگی می کنند قابل تامل و نیازمند نگاه ویژه مسئولین است.

هرچند ستار هدایتخواه که نمایندگی مردم بویر احمد و دنا در مجلس شورای اسلامی را به عهده دارد به مشکل مالی استان برای اجرای طرح های تولیدی اشاره کرده و گفته: به غیر از بیکاری، کمبود زیرساختهای فرهنگی همچون نبود فرهنگسرا، کتابخانه و سینما یکی از مشکلات اصلی این استان است.
هدایتخواه همچنین به مصوبه استانی دولت برای اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه به اقدامات فرهنگی در استان اشاره و تصریح کرده که این مصوبه از سوی رییس مجلس لغو شده است.
دلیل لغو مصوبه هم عدم بررسی کارشناسی در اختصاص این بودجه عنوان شده درحالی که به گفته هدایتخواه این اعتبار برای ۵ سال بوده و منابع آن نیز به لحاظ قانونی اشکالی ندارد.

بر اساس این مصوبه قرار بود که سالانه ۳۰ میلیارد تومان در طی ۵ سال به مسائل فرهنگی کهگیلویه و بویر احمد اختصاص یابد که البته در سال ۸۹ تنها ۶ میلیارد و در سال ۹۰،۱۷ میلیارد آن تخصیص یافته است.
این در حالی است که کهگیلویه و بویراحمد کمترین زیر ساخت فرهنگی در کشور را داشته و در برخی شهرستان های این استان حتی به اندازه ۵۰ در صد جمعیت آن فضای فرهنگی و مذهبی وجود ندارد.

و البته بیشترین بودجه ای که در خصوص مسائل فرهنگی هزینه شده مربوط به مسائل عمرانی برای ساخت فرهنگسرا، کتابخانه و سینما است.
از سوی دیگر مشکل در تولید آثار هنری، نبود فعالیت های پژوهشی، مشکل در وضعیت معیشت هنرمندان نیز مسائلی است که نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

در سال ۹۰ هم دولت بودجه ای ۱۴ میلیارد تومانی به بخش فرهنگ و هنر استان اختصاص داد که بنا به گفته رییس حوزه هنری کهگیلویه و بویر احمد متناسب با نیازهای استان نیست و برخی دستگاه های غیر فرهنگی اعتبارات فرهنگی بیشتری نسبت به دستگاه های فرهنگی دریافت می کنند که به دلیل نداشتن نگاه کارشناسی هیچگونه بازخوردی هم ندارند.
هرچند تشکیل کارگروه فرهنگ و هنر جزء برنامه های دور سوم سفرهای هیئت دولت به شمار می رفت اما به دلیل کمبود زیرساخت های فرهنگی در کهگیلویه و بویراحمد، پیگیری روند اجرای مصوبات دولت در این خصوص ضروری تر به نظر می رسد.