اهداف اروپایی ها در اجرای برجام

حسین کنعانی‌مقدم رئیس کمیته خانه احزاب درباره مقاومت اروپایی‌ها در برابر تحریم‌های ثانویه از سوی آمریکایی‌ها علیه ایران، اظهار کرد: اروپایی‌ها رفیق‌های نیمه‌راه هستند و با توجه به اقداماتی که آمریکا در برجام انجام می‌دهد، آنها سعی می‌کنند که منافع اقتصادی برجام را حفظ کنند، اما به تعهدات خود توجهی نمی‌کنند.

وی افزود: برجام تبدیل به یک اهرم فشار برای ایران شده است، به عنوان مثال تحریم‌های بیشتر، دخالت در امور نظامی، مداخله در امور داخلی و منطقه‌ای از ابزارهایی هستند که آمریکا به بهانه برجام آنها را دنبال می‌کند.

کنعانی‌مقدم تصریح کرد: در شرایط فوق ما باید به شرکای استراتژیک خود مانند چین و روسیه توجه کنیم و در مقابل با اعمال فشار به کشورهای اروپایی که در برجام حضور دارند، تفهیم کنیم که باید به تعهدات خود پایبند بمانند.

رئیس کمیته اطلاع رسانی خانه احزاب بیان کرد: به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها از نظر سیاسی تابع آمریکا هستند، اما از نظر اقتصادی به دنبال آن هستند که حیات خلوتی را در ایران برای خود ایجاد کنند تا به واسطه کشمکش میان ایران و آمریکا، تدابیر اقتصادی خود را عملی کنند.

کنعانی‌مقدم با اشاره به عواقب سیاه‌چاله تحریم‌ها تأکید کرد: همانطور که مقام معظم رهبری بارها تأکید کرده‌اند که اگر برجام و تمام شرایط  برجام توسط ما اجرا شود، آمریکایی‌ها کماکان بدعهدی‌های مختلفی را ادامه خواهند داد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها با طرح بحث حقوق‌بشر، سپاه پاسداران و مداخله در منطقه سعی می‌کنند گردابی ایجاد کنند که براساس آن بتوانند کشورمان را در تنگنایی چندجانبه قرار دهند و در نهایت این سیاه‌چال، منافع جمهوری اسلامی ایران را به خطر می‌اندازد، لذا ما باید سعی کنیم که با استفاده از تدابیر هوشمندانه از این گرداب دوری کنیم.