دایی به پرسپولیس رسید ؛ استقلال به دنبال امتیاز از نفت بحران زده

هفته یازدهم لیگ برتر در شرایطی آغاز می‌شود که پرسپولیس و استقلال یک هفته پس از دربی، دربی‌های کوچک‌تری را انجام خواهند داد. دیداری با تیم‌های تهرانی که پرسپولیس میهمان سایپا خواهد بود و استقلال نیز به مصاف نفت تهران می‌رود.

پدیده خراسان - فولاد خوزستان

همسایه‌های 16 امتیازی جدول لیگ برتر در شرایطی روبه‌روی هم قرار می‌گیرند که با سرمربیان جوان خود در این فصل همه را غافلگیر کرده‌اند. حالا نوبت دوئل آنها رسیده و باید دید کدام یک می‌تواند دیگری را غافلگیر کند. هرچند هم فولاد و هم پدیده هفته پیش چیزی شبیه به غافلگیری را به چشم دیدند. پدیده که تا به اینجای فصل از پس رقبای قدرتمند هم بر آمده بود، در رشت بازی را به سپیدرود واگذار کرد و فولاد هم که برای برد دیگری آماده شده بود، در دقایق پایانی بازی با سایپا گل خورد تا به مساوی قناعت کند. حالا این دو تیم برای بازی شش امتیازی، خود را آماده می‌کنند تا یکی از همسایه‌ها از دیگری سبقت بگیرد. مسلماً این انگیزه و بازیکنان آماده پدیده و فولاد می‌توانند باعث زیبایی این بازی شوند.

سایپا - پرسپولیس

علی دایی بار دیگر به پرسپولیس رسیده است؛ به پرسپولیسی که دو بار سرمربی آن بوده و البته هر دو بار با حاشیه و جنجال کنار رفته است. دایی که شاگرد برانکو ایوانکوویچ در تیم ملی بود، فصل گذشته دو بار با نفت تهران با این مربی کروات و پرسپولیس رو در رو شد و حالا با تیمی سازمان یافته‌تر و منظم‌تر به مصاف سرخپوشان خواهد رفت. آن هم در شرایطی که پرسپولیس دربی را برده و خیلی‌ها این تیم را آماده‌ترین تیم لیگ برتر می‌دانند. سرمربی‌اش هم که این روزها پس از برد دربی خوشبخت‌ترین مربی لیگ است، در شرایطی در نشست خبری حاضر شد که برای علی دایی آرزوی موفقیت کرد، اما نه در بازی با پرسپولیس.

رویارویی برانکو و دایی و البته دایی با پرسپولیس آنقدرها جذاب خواهد بود که بتوان دیدار سایپا و پرسپولیس که هر دو تهرانی هستند را دربی کوچکی با جذابیت‌های ویژه بدانیم. آن هم پرسپولیسی که برای رسیدن به صدر جدول باید سایپا را شکست دهد و البته سایپا هم پس از نتایج سینوسی برای رسیدن به شرایطی ایده‌آل از این بازی برد می‌خواهد.

تراکتورسازی تبریز - ذوب‌آهن اصفهان

امیر قلعه‌نویی به تبریز برگشته است برای رویارویی با تراکتورسازی، تیمی که تا فصل قبل هدایت آن را به عهده داشت. حالا قلعه‌نویی با ذوب‌آهن میهمان تراکتورسازی خواهد بود و این اتفاق در شرایطی رقم می‌خورد که روی نیمکت میزبان هم هر دو سرمربی فصل گذشته ذوب‌آهن حضور دارند. یحیی گل‌محمدی که اوایل فصل از سمت سرمربیگری ذوب‌آهن کنار رفت و مجتبی حسینی جانشین او شد. حالا یحیی سرمربی تراکتورسازی و حسینی نیز دستیارش است. پس سرمربیان دو تیم از نظر انگیزشی شرایط برابری دارند و از این جهت تیمی بر تیم دیگر برتری ندارد.

با این حال مسائل دیگری در این بازی قابل بررسی است؛ اینکه تراکتورسازی از ابتدای فصل با مشکل کمبود بازیکن مواجه بوده و در همین شرایط هم کیانی به دلایل انضباطی محروم است، هادی محمدی، سینا عشوری و محمد ابراهیمی هم مصدوم هستند. با این شرایط بازهم تراکتورسازی و ذوب‌آهن زیاد از هم دور نیستند و آنها به ترتیب 11 و 12 امتیازی هستند. تراکتورسازی برای سبقت گرفتن هر طور شده سه امتیاز خانگی را می‌خواهد و ذوب‌آهن هم برای اینکه خودش را به رقبای بالای جدول نزیک کند و 15 امتیازی شود، از ضعف‌ها و کمبود بازیکن‌های تراکتورسازی نهایت بهره را خواهد برد. امیر قلعه‌نویی هم به خوبی تراکتورسازی را می‌شناسد و در سوی دیگر گل‌محمدی و حسینی با ذوب‌آهن و بازیکنانش آشنا هستند.

سپاهان اصفهان - پیکان

شش پیروزی پیاپی، تیم مجید جلالی را به بالای جدول رسانده و پیکان 20 امتیازی با این شرایط و روحیه‌ای بسیار بالا به مصاف سپاهان 11 امتیازی خواهد رفت. سپاهانی که پس از قهرمانی دو فصل پیش خود هنوز پر نوسان ظاهر می‌شود و در فصل گذشته و این فصل هنوز رنگ ثبات را ندیده است. با این حال در این فوتبال غیر قابل پیش‌بینی نه سپاهان را می‌توان بازنده دانست و نه پیکان می‌تواند همچنان در جاده موفقیت تخته گاز برود. اگر ترمز دستی پیکان هم خوب کار نکند، شاید فولاد مبارکه سپاهانی باشد که با سد فولادی مقابل این تیم را بگیرد، هرچند کار بسیار سختی دارد.

پیکان این روزها پس از نتایج موفقیت آمیز خود به دنبال ادامه این روند است تا بلکه مانند سال گذشته و حتی بهتر از آن نتیجه بگیرد و تیم زلاتکو کرانچار به دنبال راه فرار؛ راهی برای فرار از این همه نوسان که مدت‌هاست گریبان سپاهان را گرفته و از آن تیم ترسناک سال‌های قبلی تیمی معمولی ساخته است. شاید سپاهانی‌ها برای دوباره ترسناک شدن به چند برد پیاپی نیاز داشته باشند و پیش از تعطیلات دوباره لیگ برد مقابل پیکان می‌تواند آنها را به جدول نیز برگرداند.

استقلال - نفت تهران

وینفرد شفر کم کم در حال تغییر استقلال است. استقلالی که هفت هفته با علیرضا منصوریان 5 امتیاز گرفت، با سرمربی موقت به یک پیروزی رسید و حالا شفر از دو بازی اخیر یک مساوی گرفته و یک شکست در دربی را ثبت کرده است. این نتایج جدا از پیروزی آبی‌پوشان در جام حذفی مقابل نساجی قائمشهر است، اما فارغ از بحث نتیجه چیزی که در عملکرد استقلالی‌ها مشهود بوده، تغییر سبک بازی این تیم است. هواداران استقلال هم پس از شکست در دربی معتقد بودند تیم‌شان بهتر از قبل شده و با روحیه بالاتری بازی می‌کند، اما مسلماً همین هواداران هم فقط به بازی خوب راضی نمی‌شوند و از تیم‌شان نتیجه هم می‌خواهند. دیدار با نفت تهران که مدت‌هاست درگیر بحران بوده، شاید این فرصت را به استقلال بدهد که دو رقمی شود استقلالی که اکنون با 9 امتیاز رتبه سیزدهم جدول را در اختیار گرفته و برای بالا رفتن از این رتبه چاره‌ای جز برد نفت 12 امتیازی ندارد. دیداری که پیش از تعطیلات دوباره لیگ می‌تواند روحیه شاگردان شفر را از این‌رو به آن‌رو کند تا استقلال پس از تعطیلات و در ادامه لیگ دوباره برگردد تا این تغییر با شفر سرعت بیشتری بگیرد.

به گزارش تسنیم برنامه کامل مسابقات هفته یازدهم به شرح زیر است:

سه‌شنبه، 9 آبان ماه 96‏

پدیده خراسان - فولاد خوزستان، ورزشگاه امام رضا (ع)، ساعت 14:45‏

سایپا - پرسپولیس، ورزشگاه تختی تهران، ساعت 15‏

تراکتورسازی تبریز - ذوب‌آهن اصفهان، ورزشگاه یادگار امام تبریز، ساعت 15:30‏

سپاهان اصفهان - پیکان، ورزشگاه نقش جهان اصفهان، ساعت 16:45‏

استقلال - نفت تهران، ورزشگاه آزادی تهران، ساعت 17:45‏

پنجشنبه، 11 آبان ماه 96‏

پارس جنوبی جم - سپیدرود رشت، ورزشگاه تختی جم بوشهر، ساعت 15:30‏

استقلال خوزستان - سیاه جامگان مشهد، ورزشگاه غدیر اهواز، ساعت 17‏

جمعه، 12 آبان ماه 96‏

صنعت نفت آبادان - گسترش فولاد تبریز، ورزشگاه تختی آبادان، ساعت 17‏