کمالوندی: ایران و روسیه به همکاری های هسته ای ادامه می دهند

 بهروز کمالوندی سخنگو و معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی با اشاره به عملیات گودبرداری واحد دوم نیروگاه بوشهر که قرار است تا ساعاتی دیگر با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و الکسی لیخاچوف رئیس شرکت روس اتم انجام شود، اظهار داشت: در این مراسم با توجه به اینکه چیزی در حدود ١٠٠ هزار متر مکعب خاکبرداری بعد از تفتیش انجام شده به مرحله ای نزدیک می شویم که معمولا مکان استقرار راکتور مشخص می شود.

وی افزود: کار ساختن نیروگاه نقطه عطف و مرحله خاصی است که از این فرصت استفاده کردیم و مراسمی را با حضور دو مسئول از دو کشور ایران و روسیه برگزار خواهیم کرد.

کمالوندی این کار را نمادی بر همکاری دو کشور در زمینه ساخت نیروگاه هسته ای عنوان کرد و افزود: همانطور که می دانید دو نیروگاه جدید هر کدام حدود یک هزار و ٥٧ مگاوات برق تولید خواهند کرد که در مجموع چیزی حدود ٣٣٠٠ مگاوات برق هسته ای در پایان ساخت دو نیروگاه جدید خواهیم داشت. 

وی خاطرنشان کرد: سفر آقای لیخاچوف در آستانه سفر آقای پوتین انجام می شود و رئیس جمهور روسیه نیز قرار است چهارشنبه به تهران سفر کند و اجلاس سه جانبه با حضور روسای جمهور ایران ،آذربایجان و روسیه برگزار خواهد شد. 

وی گفت: مراسم امروز پیام خوبی برای منطقه و در سطح بین المللی دارد مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران و روسیه در زمینه های مختلف هسته ای همکاریهای خودشان را دارند و به این همکاریها ادامه می دهند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: همکاریهای ما با روسیه صرفا محدود به همکاریهای نیروگاهی نمی شود، ما علاوه بر این در خصوص موضوعات مختلف برجام و مسائل مربوط به تولید مشترک سوخت و موارد دیگر همکاریهای خوبی داریم و از فرصت هم استفاده میشود و دو طرف (صالحی و لیخاچوف) مذاکراتی را در زمینه های مختلف هسته ای در حاشیه مراسم خواهند داشت. 

وی درباره هزینه برآورد شده برای احداث این دو نیروگاه و زمان بهره برداری از آنها هم گفت: حدود ١٠ میلیارد دلار هزینه برای تکمیل دو نیروگاه برآورد می شود که قرار است به واحد فعلی بوشهر اضافه شوند و پیش بینی می شود که بین هشت تا ١٠ سال این کار به طول بینجامد. بهره برداری از اولین نیروگاه هشت سال طول می کشد که حدود یک سال آن گذشته و بر این اساس هفت سال دیگر ما شاهد بهره برداری اولین نیروگاه خواهیم بود. 

معاون سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: دو سال بعد از آن هم شاهد بهره برداری  نیروگاه دوم خواهیم بود. 

*رایزنی های صالحی و لیخاچوف

وی درباره رایزنیهای صالحی و لیخاچوف نیز گفت: ما در زمینه های مختلف همکاریهایی را در حوزه هسته ای داریم که مهمترین آن همکاری در زمینه های نیروگاهی است و در زمینه سوخت و موارد دیگر از جمله راکتورهای تحقیقاتی نیز همکاریهایی را داریم که آنها نیز در حال گسترش است و به همین دلیل لازم است هر از چندگاهی مسئولان حوزه های هسته ای دو کشور با هم صحبت و مذاکره داشته باشند.البته ما در سطوح مختلف و در سطوح معاونان و حوزه های دیگر بصورت مداوم  با روسها مذاکره و تبادل نظر داریم و اسناد مهمی تا به حال امضا شده و اسناد زیادی نیز در دست پیگیری است.

*جایگاه مهم روسیه در صنعت هسته ای ایران 

وی جایگاه روسیه در صنعت هسته ای کشورمان را جایگاه مهمی خواند و همکاریها با روسیه در این زمینه ها را مهم برشمرد و افزود: امیدواریم توسعه بیشتر این همکاریها در حوزه هسته ای به نفع دو کشور باشد و بتوانیم شاهد آثار آن در حوزه های مختلف مربوط به رفاه همه شهروندان به خصوص در حوزه تولید برق و مسائل پزشکی، کشاورزی و صنعت بیش از پیش باشیم. 

کار در زمینه ایزوتوپهای پایدار به خوبی پیش می رود

وی دریاره روند همکاریها با روسیه در زمینه ایزوتوپهای پایدار نیز گفت: براساس برنامه زمانبندی شده کار در زمینه ایزوتوپهای پایدار به خوبی پیش می رود.  

به گزارش فارس، عملیات گودبرداری واحد دو نیروگاه اتمی بوشهر امروز با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و الکسی لیخاچوف رئیس شرکت روس اتم در بوشهر وارد مرحله اجرایی می شود.

در حال حاضر بخش عمده خاکبرداری محل احداث گودالی که قرار است قلب راکتور در آن قرار گیرد پایان پذیرفته است.  زیرسازی قلب راکتور در این گودال صورت می گیرد و در صورتی که به هر دلیلی قلب راکتور ذوب شد، به این گودال سرازیر می شود. 

خاکبرداری در مساحتی بالغ بر ٢٠٠ هزار متر مکعب در نزدیکی نیروگاه اول بوشهر انجام شده که تاکنون نیمی از عملیات خاکبرداری پایان پذیرفته است.   

براساس این گزارش،  قرارداد ساخت راکتورهای دوم و سوم بوشهر 20 آبان ماه سال 93 امضا و و زمان آغاز مطالعات مهندسی این طرح نیز 8 بهمن ماه سال 93 بوده است.

براساس ارزیابی ها و مطالعات انجام شده زمان تحویل واحد 2 در آذرماه سال 1403 و زمان تحویل واحد 3 خرداد ماه 1405 خواهد بود.

براساس توافقات دو واحد جدید نیروگاه اتمی به مدت 10 سال توسط پیمانکاران روسی و ایرانی با هزینه ای بالغ بر 10 میلیارد دلار ساخته می شود

 هر یک از این واحدها یک هزار و ٥٧ مگاوات برق تولید خواهند کرد. کلنگ ساخت این دو واحد جدید ٢٠ شهریور ١٣٩٥ توسط جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور و رییس روس اتم و با حضور علی اکبر صالحی به زمین زده شد