اقدام کره شمالی همه جهان را شوکه کرد!

گزارش‌ها نشان می‌دهد هکرهای کره شمالی به سامانه‌های رایانه‌ای شرکت کشتی‌سازی دوو نفوذ کرده‌اند و طرح‌های جدیدترین کشتی‌های جنگی کره جنوبی، از جمله ناوشکن‌های کلاس ایجیس و زیردریایی‌ها را به سرقت برده اند.

روز سه شنبه، یک نماینده پارلمان کره جنوبی در گفتگو با رویترز گفت: «سئول تقریبا 100 درصد اطمینان دارد هکرهای کره شمالی پشت این حمله بوده و اسناد حساس این شرکت را به سرقت برده اند.»

وی گفت این حمله از جانب یک واحد در وزارت دفاع کره جنوبی که مسئول انجام تحقیقات درباره چند مورد از جرائم سایبری بوده است، شناسایی شد. با این‌حال، از آن‌جا که بازرسان تصمیم گرفته اند جزئیات این حمله را منتشر نکنند، همچنان مشخص نیست حساسیت این اسناد طبقه‌بندی شده تا چه حد بوده است.

از آنجا که روش هک رایانه‌های این شرکت کشتی‌سازی با روش حملاتی که پیشتر کره شمالی به انجام رسانده است شباهت دارد، بازرسان نتیجه گرفته اند پیونگ یانگ در این حمله نقش داشته است.

شرکت کشتی‌سازی و مهندسی دریایی دوو (DSME) در سال 2000 تاسیس شد. این شرکت برای نیروی دریایی کره جنوبی چندین کشتی جنگی تولید کرده است. از جمله محصولات این شرکت، می‌توان به ناوشکن‌های کلاس ایجیس، ناوچه‌های کلاس «یی سان شین»، و زیردریایی‌های کلاس «سون وون ییل» اشاره کرد.

این شرکت همچنین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت‌کش‌ها و کشتی‌های کانتینری است. در سال 2012، این شرکت در قراردادی برای تولید نفت‌کش‌هایی برای ناوگان امدادی نیروی دریایی سلطنتی انگلیس، 598 میلیون دلار دریافت کرد.

سخنگوی شرکت کشتی‌سازی دوو به رویترز گفت تا ابتدای روز سه‌شنبه از این خبر مطلع نبوده است. وی همچنین افزود این شرکت تاکنون این خبر را تایید نکرده است. گفته می‌شود در چند سال گذشته، کره شمالی مسئول بسیاری از حملات سایبری بزرگ بوده است. این در حالی است که پیونگ یانگ این اتهامات را رد کرده و یا آن‌ها را نادیده گرفته است.

در ماه اکتبر، یک نماینده عضو کمیته دفاع پارلمان کره جنوبی اعلام کرد 235 گیگابایت از فایل‌های ارتش کره جنوبی در ماه سپتامبر سال 2016 از پایگاه داده‌های وزارت دفاع این کشور به سرقت رفته است. گزارش‌ها نشان می‌دهد برنامه‌های جنگی که آمریکا و کره جنوبی طراحی کرده بودند همراه با جزئیات مربوط به نیروگاه‌های برق و تاسیسات نظامی این کشور در میان این اسناد بوده است.

در اوایل سال جاری میلادی، سرویس اطلاعاتی ملی کره جنوبی، پیونگ یانگ را به اقدام به نفوذ به سامانه‌های کنترل راه‌آهن این کشور و نیز ردیابی تلفن‌های همراه مقامات سئول متهم کرد. بر اساس گفته‌ها، هکرهای کره شمالی به تلفن‌های هوشمند ده‌ها مقام بلندپایه کره جنوبی نفوذ کرده و پیام‌های متنی و صوتی آن‌ها را به سرقت برده اند.

اتهامات مبنی بر انجام حملات سایبری پاسخ آمریکا را نیز در پی داشت. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به فرماندهی سایبری این کشور دستور داد هکرهای فعال در آژانس اطلاعاتی کره شمالی را هدف قرار دهند. فرماندهی سایبری آمریکا نیز سرورهای رایانه‌ای کره شمالی را با ترافیکی مورد حمله قرار داد که دسترسی به اینترنت را برای آن‌ها غیرممکن کرد.