ماجرای پرتقال های رنگ شده

به گفته کارشناسان در حوزه میوه و سبزی، پرتقال و حتی نارنگی زردی که اکنون در بازار داریم طبیعی نیست و با دستگاه رسیده می‌شوند.

اما یکی از اساتید دانشگاه تربیت‌مدرس در حوزه بیوتکنولوژی و اصلاح درختان در مورد خبر نگران‌کننده‌ای که این روزها درخصوص رنگ کردن پرتقال و نارنگی و هشدار برای عدم مصرف یا سرطان‌زا بودن آن‌ها پخش شده، توضیحاتی داده است.

به گفته این عضو هیأت علمی دانشگاه، واقعیت این است که گاهی برخی از انواع مرکبات مانند پرتقال و نارنگی را برای بازارپسندی بیشتر، رنگ‌بَری می‌کنند. یعنی با تغییر رنگ آن‌ها از سبز به زرد، تلاشی برای جذب مشتری بیشتر، صورت می‌گیرد.

او توضیح می‌دهد: «این رنگ‌بری با کمک هورمون اتیلن اتفاق می‌افتد. یعنی یا هورمون مایع اتیلن را با آب مخلوط می‌کنند و به پوست مرکبات می‌زنند و یا مانند گاز در انبارها از آن کمک می‌گیرند تا تغییر رنگی در پوست مرکبات اتفاق بیفتد. هورمون اتیلن یا گاز اتیلن، همان گازی است که به طور طبیعی از میوه‌های فرازگرایی مانند سیب هم ساطع و باعث رسیدن میوه‌های دیگری مانند کیوی می‌شود. این هورمون به هیچ عنوان سمی و سرطان‌زا نیست.»

این استادیار بیوتکنولوژی می‌گوید: «درنهایت گاهی ممکن است تعداد محدودی از عرضه‌کنندگان میوه برای جذاب‌تر شدن رنگ پوست مرکبات، از رنگ‌هایی که ما شناختی هم نسبت به آن‌ها نداریم، استفاده کنند که بازهم امکان نفوذ این رنگ‌ها به داخل گوشت میوه، بسیار ضعیف خواهد بود و نباید نگرانی خاصی نسبت به آن‌ها داشته باشیم.»

از طرف دیگر، دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران نیز در واکنش به وجود پرتقال‌های نارس در بازار، گفته است: «ای کاش با حرارت رسیده بشوند، متأسفانه از موادی استفاده می‌شود که برای سلامت مصرف‌کنندگان مضر و خطرناک است. افراد سودجو برای این‌که پرتقال رنگ رسیده به خود بگیرد، از موادی استفاده می‌کنند که شاید الان مشکل‌ساز نباشد، اما عوارض آن بعدها مشخص خواهد شد.»

درنهایت با وجود نظرات مختلف چندان مشخص نیست که آیا این فرآیند، استاندارد و بی‌خطر است یا نه؟ بنابراین بهتر است که یک بار برای همیشه مسئولین سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تکلیف مردم را روشن کنند و نظرشان را در مورد این شیوه ارائه مرکبات به بازار اعلام کنند تا چنان‌چه این محصولات برای سلامتی مردم مضر و تهدیدکننده است، در جهت جمع‌آوری آن‌ها از بازار اقدام سریع و قاطع شود و در غیر این‌صورت مردم با خیال راحت به خرید و مصرف این محصولات بپردازند.