بی‌ثباتی درعربستان، تهدیدی مهم برای آمریکا

به گزارش فارس، نتایج یک پژوهش متعلق به مرکز پژوهشهای مستقل (درآمریکا) نشان داد که بحران یورو و بیثباتی در عربستان و نزاع آمریکا با پاکستان از جمله مهمترین تهدیدها برای آمریکا در سال ۲۰۱۲ هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای روابط خارجی(آمریکا) یک نظرسنجی در میان گروهی از مسئولان و کارشناسان آمریکایی انجام داد و این مجموعه خطرات مذکور را تهدیدهای اصلی برای کشورشان در سال آینده اعلام کردند.

مشکلات اقتصادی دولت‌های اروپایی و بحران یورو در نظر این مسئولان مشکل اولی است که رشد اقتصاد آمریکا را تهدید می‌کند اما تاکید شده است که لرزش پایه‌های قدرت سیاسی در عربستان که بزرگ‌ترین صادر کننده نفت به شمار می‌رود، دومین تهدید بزرگ برای آمریکا در سال ۲۰۱۲ است.

عربستان مانند دیگر کشورهای عربی که شاهد انقلاب مردم خود علیه فساد و استبداد حاکمان خود هستند، شاهد خیزش مردمی در شرق این کشور برخی شهرهای مرکزی خود بود اما این اعتراضات با قدرت سرکوب شده است.

اخیرا سازمان عفو بین‌الملل با انتقاد شدید از سیاست سرکوب خاندان آل سعود در عربستان، از اقدام آنان برای تهیه پیش‌نویس قانونی که هرگونه اعتراض سیاسی را «جنایت تروریستی» قلمداد و سپس محکوم می‌کند، بشدت انتقاد و اعلام کرد که ریاض در صدد قانونی کردن سرکوب در این کشور است.

در ادامه این پژوهش تصریح شده است که احتمال ایجاد منازعه میان آمریکا و پاکستان به دلیل مداخله آمریکا برای آنچه آن را مبارزه با تروریسم خواندند، یکی دیگر از تهدیدهای اصلی برای آمریکا در سال ۲۰۱۲ است.

احتمال وقوع حادیه با چین و ناآرامی داخلی در پاکستان و ایجاد هرگونه اتفاق در خصوص موضوع هستهای ایران یا کره شمالی و برافروخته شدن جنگ دولت مکزیک علیه باندهای تجارت مواد مخدر از دیگر تهدیدها برای آمریکا قلمداد شده است.