مهندس 'مسعود عتیقی' روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ساكنان اغلب نقاط كشور خصوصا مناطق شرقی، شامگاه شنبه ۱۹ آذر ماه میتوانند شاهد رخداد زیبای ماه گرفتگی باشند.

به گفته وی بیش از نیمی از ساکنان زمین در آمریکا، اروپا، افریقا، استرالیا و آسیا از جمله در ایران می‌توانند خسوف شامگاه امشب را که بیست و سومین ماه گرفتکی کامل از هفتاد و یک گرفت ساروس ۱۳۵ است، مشاهده کنند. ماه‌ گرفتگی جزئی در اغلب نقاط کشور پیش از طلوع ماه آغاز می‌شود.

عتیقی خاطرنشان کرد: در این خسوف، ماه به مدت ۵۱ دقیقه به طور کامل در سایه زمین قرار می‌گیرد و حداکثر گرفت کامل ماه در ساعت ۱۸ و یک دقیقه و ۴۹ ثانیه خواهد بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری گفت: در این گرفت، ماه در گره نزولی قرار دارد و در صورت فلکی گاو(ثور) در آسمان دیده می شود. دراین رخداد رنگ ماه قرمز نسبتا روشن است.

وی گفت: برای رصد ماه گرفتگی نیاز به ابزار خاصی نیست و با چشم غیر مسلح نیز می‌توان آن را مشاهده کرد. هر چند که برای عکاسی دقیق‌تر از این رویداد منجمان و عکاسان می توانند از تلسکوپ استفاده کنند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری یادآور شد : خسوف برای چشم انسان مشكل ساز نیست و به هیچ وجه فیلتر خاصی برای رصد ماه گرفتگی جهت جلوگیری از مشكل احتمالی برای چشم توصیه نمیشود.