همشهری : پلیس در تعقیب راننده یک خودروی پراید است که بعد از تصادف با جوانی که مشغول پخش نذری در شب تاسوعا بود، پا به فرار گذاشته است.

به‌دنبال این تصادف، مرد جوان دچار مرگ مغزی شد و خانواده‌‌اش با اهدای اعضای بدن او، به ۳بیمار نیازمند امید به زندگی بخشیدند. ساعت ۲۲:۵۰ یکشنبه ۱۳ آذر ماه امدادگران اورژانس در جریان یک تصادف خونین در زیرگذر میدان حسن آباد تهران قرار گرفتند و راهی محل حادثه شدند.

بررسی‌ها نشان می‌داد که مرد جوانی زمانی که مشغول پخش کردن نذری بوده، با یک خودروی پراید تصادف کرده و به‌شدت مجروح شده است. امدادگران به سرعت این جوان را به بیمارستان سینا بردند و او تحت درمان قرار گرفت. همزمان، پلیس و خانواده این مرد جوان نیز در جریان حادثه قرار گرفتند و بررسی‌ها درخصوص این تصادف شروع شد.

شاهدان در تحقیقات اولیه به ماموران گفتند که یک پراید مشکی رنگ، زمانی که قصد عبور از زیرگذر را داشت با مشاهده دسته‌های عزاداری که در حال حرکت بودند، تصمیم گرفت مسیرش را عوض کند. به همین دلیل به‌صورت دنده عقب و در جهت خلاف شروع به حرکت کرد و با سرعت زیادی قصد داشت از زیرگذر خارج شود که ناگهان با مرد جوان تصادف و او و غذاهای نذری را به گوشه‌ای پرت کرد. بعد از تصادف نیز راننده پراید به جای کمک به مرد جوان، پایش را روی پدال گاز گذاشت و با سرعت زیاد اقدام به فرار کرد.

مرگ مغزی

دکتر ساناز دهقانی مسئول واحد فراهم‌آوری اعضا در بیمارستان سینا روز گذشته به خبرنگار همشهری گفت: آن شب وقتی جوان ۳۴ ساله به نام اکبر فارسی را به بیمارستان آوردند، او وضعیت وخیمی داشت. شدت ضربه به حدی بود که دست، پا، مهره‌های گردن، لگن و قفسه سینه‌‌اش شکسته بود و خونریزی داخلی داشت. از همه بدتر، ضربه شدیدی بود که به سرش خورده و باعثشده بود که او به کما برود.

وی ادامه داد: متخصصان مغز و اعصاب و پزشک بیهوشی پس از معاینات لازم و گرفتن نوار مغزی اعلام کردند که مرد جوان دچار مرگ مغزی شده و امیدی به بازگشت وی نیست. پس از آزمایش‌های نهایی و تایید مرگ مغزی، خانواده او بدجوری به هم ریختند. ساعت‌ها با آنها صحبت کردیم تا توانستیم کمی آنها را آرام کنیم. مادر اکبر خیلی بی‌تابی می‌کرد. شوهرش چند ماه قبل فوت کرده بود و حالا مرگ پسرش را نمی‌توانست باور کند.

این زن وقتی مطمئن شد که پسرش دیگر برنمی‌گردد و جانش را از دست داده، رضایت داد که اعضای بدن او را اهدا کنیم. بنابراین تعدادی از بیمارانی را که از سال‌ها قبل در صف پیوند اعضا بودند به بیمارستان دعوت کردیم و صبح روز جمعه ۱۸آذر ماه عمل پیوند صورت گرفت و ۲کلیه و کبد اکبر به ۳بیمار نیازمند اهدا شد.

با خانواده اکبر روز گذشته در بیمارستان سینا ملاقات کردیم، درست قبل از انجام عمل اهدای اعضاء. برادر اکبر که هنوز مرگ او را باور نداشت گفت: اکبر خیاط بود و در یک کارگاه تولیدی کار می‌کرد. بعد از مرگ پدرم او نان‌آور خانه بود و خرج مادر و خواهرانم را می‌داد. خیلی دلسوز بود. او شب تاسوعا غذای نذری پخش می‌کرد که این اتفاق برایش افتاد. هر سال در مراسم عزاداری آرزویش این بود که غذای نذری پخش کند و همیشه داوطلب بود.

برادرم نقشه‌های زیادی برای زندگیش داشت. قرار بود بعد از ماه محرم و صفر به خواستگاری برود و مادرم آرزو داشت تا هرچه زودتر او را در لباس دامادی ببیند برای همین وقتی متوجه تصادف و مرگ مغزی شدن اکبر شد، دنیا روی سرش خراب شد. شب عاشورا بود که مادرم گفت می‌خواهد اعضای بدن اکبر را اهدا کند. او اصرار داشت که علاوه بر بقیه اعضای بدن اکبر، هر طوری شده قلب او هم به یک بیمار نیازمند اهدا شود، اما متأسفانه در جریان تصادف، قلب اکبر به‌شدت آسیب دیده و قابل پیوند نبود.

وی درباره راننده فراری نیز گفت: نمی‌دانم راننده‌ای که با برادرم تصادف کرد، چرا پا به فرار گذاشت. او باید به اکبر کمک می‌کرد و برادرم را به بیمارستان می‌رساند. اگر این کار را می‌کرد، ما رضایت می‌دادیم. حالا ماموران کلانتری ۱۲۹ جامی در جریان حادثه قرار گرفته‌اند و با توجه به اینکه سرنخ‌های خوبی از راننده فراری به دست آمده، امیدواریم که او به‌زودی شناسایی و دستگیر شود.

براساس این گزارش، تحقیقات پلیس برای دستگیری راننده پراید مشکی در حالی ادامه دارد که پیکر اکبر صبح امروز در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.