به گزارش فارس به نقل از راشاتودی، افشای رد و بدل شدن چند ایمیل بین وزارت امور خارجه آمریکا و سازمان "گلوس"، سازمان مستقل ناظر بر انتخاب روسیه چند روز پیش از انتخابات دوما، روابط آمریکا و روسیه را در خطر تیرگی شدید قرار داده است.

بنابراین گزارش، پیش از آن که حتی یک رای به صندوق انداخته شود، یک سلسله اتفاقات ثابت کرد که برخی دول خارجی قصد دارند در روند این انتخابات اخلال ایجاد کنند.

گلوس که یک سازمان ناظر مستقل انتخاباتی است، ۱۰ سال است که بر انتخابات مختلف روسیه نظارت دارد. این سازمان هفته گذشته به خاطر انتشار برخی نظرسنجی‌های انتخاباتی در زمان ممنوعیت آن ۳۰ هزار روبل جریمه شد. در روسیه ۵ روز مانده به انتخابات انتشار نتایج نظرسنجی‌ها ممنوع است.

اکنون برخی از مقامات دومای روسیه بر این باورند که دادستانی روسیه باید تحقیقاتی را در خصوص دریافت پول توسط گلوس از " سازمان‌های خارجی " با هدف تاثیرگذاری بر روند انتخابات تحقیق کند.

پایگاه خبری روسی " لایف‌نیوز " روز جمعه متن ایمیل‌هایی را منتشر کرده است که حاوی مکاتبات بین وزارت امور خارجه ایالات متحده و گلوس بوده‌اند. در این ایمیل‌ها جزئیات پرداخت پول از سوی وزارت خارجه آمریکا به گلوس برای منحرف کردن روند رای‌گیری از مسیر خود مشخص شده است. لایف‌نیور ادعا می‌کند که به ۶۰ مگابایت از مکاتبات گلوس دسترسی پیدا کرده است. گلوس همواره ادعا می‌کرد که یک موسسه مستقل است.

بنابر گزارش فوق، یکی از این نامه‌ها که از سوی " یولیا کاستکینا "، تحلیلگر مالی USAID برای گلوس ارسال شده است دقیقا شبیه به یک فهرست سفارشات است. در این نامه فهرستی از مستنداتی ارائه شده که USAID از گلوس تقاضا کرده است. در نامه‌های دیگر در خصوص شرایط کار نیز بحثشده است. در یکی از نامه‌ها این سوال مطرح شده است که برای " پیدا کردن یک نقض جعلی قانون انتخابات " چه میزان پول پرداخت خواهد شد؟

بنابراین گزارش، در شرایطی که ایالات متحده در مشکلات اقتصادی دست و پا می‌زند، این کشور از اعطای پول به سازمان‌های غیردولتی روس با هدف آنچه ارتقای انتخابات خوانده می‌شود و افشای آن ابایی ندارند. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا حتی پیش از آنکه سازمان‌های ناظر روسی گزارش خود را در خصوص انتخابات منتشر کنند دست به انتقاد از آن زد. البته ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه نیز پاسخ‌های تندی برای خانم کلینتون در چنته داشت.

گفتنی است مشاجرات شدید بین روسیه و آمریکا بر سر مساله انتخابات با مشاجره بر سر سپر دفاع موشکی ناتو همراه شده و به نظر میرسد که دکمهای که برای از سر گیری روابط بین آمریکا و روسیه فشرده شد، هیچ اثری نداشته است.