«سعد الحریری» گروگان سیاسی «محمد بن سلمان»

روزنامه «الاخبار» در گزارشی درباره استعفای «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان نوشت لبنان به مرحله جدیدی از مقابله سیاسی متقابل ناشی از اتفاقات منطقه وارد شده است، سران عربستانی طی سال‌های گذشته بخشی از رفتارهای جنون‌آمیز خود را به نمایش گذاشته است و اکنون اعلام استعفای الحریری از این کشور، بخش دیگری از ضربه عربستان به منطقه است.

در ادامه این گزارش آمده است :این گام، سریع آغاز شد گویا بخشی از عملیات محصور کردن ارثیه عربستان بود، عربستانی که ولی‌عهد آن «محمد بن سلمان» تصمیم گرفته تمامی اختیارات دولت آن را در دست بگیرد.

در پاسخ به این سوال که دلایل اصلی استعفای الحریری چیست، این سوال پیش می‌آید که سرنوشت او چه می‌شود؟ علیرغم اینکه بازداشت خانگی الحریری در عربستان در حد شایعه است اما مسیر و روند سیاسی نشان می‌دهد الحریری گروگان محمد بن سلمان شده است؛ گروگان به معنای سیاسی کلمه: «گروگان سیاسی».

الاخبار افزود: این اقدام عربستان علیه لبنان در پاسخ به شکست‌های ریاض در سوریه، عراق و یمن انجام می‌شود. عربستان از مدتی قبل حمله خود به حزب‌الله و ایران را آغاز کرده بود و درخواستش تا به انزوا کشیدن حزب‌الله در لبنان پیش رفته بود.

تا اینکه در 30 اکتبر (2017) گوشی تلفن الحریری به صدا در آمد و به وی گفته شد به درخواستش برای دیدار با ملک سلمان پادشاه عربستان رسیدگی شده و باید فورا و بدون محافظ به ریاض بیاید. اما پس از چند ساعت مشخص شد دیداری در کار نبوده و او استعفای خود را از عربستان اعلام کرد.

چند ساعت قبل از استعفای الحریری ، همه رسانه‌ها متوجه اتفاقات داخلی عربستان بودند، تعدادی از شاهزادگان سعودی به اتهام فساد بازداشت شده بودند. از یک هفته قبل به این افراد گفته شده بود نباید ریاض را ترک کنند زیرا دیداری با پادشاه و ولی‌عهد عربستان خواهند داشت. اما مشخص شد که این وعده‌ها ، کمینی بیش نبوده است.

 در ادامه این گزارش آمده است: اما سران لبنان تصمیم گرفته‌اند با استعفای الحریری رفتاری دوراندیشانه داشته باشد؛ «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان اعلام کرد برای امضای استعفانامه باید ابتدا الحریری به لبنان بازگردد و به دلایل وی گوش دهد تا سپس تصمیم بگیرد.

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله نیز در سخنرانی یکشنبه شب (دیشب) خود  همه لبنانی‌ها را به آرامش و حفظ خونسردی و صبر تا زمان مشخص شدن دلایل و اسباب آن فراخواند.

نصرالله تصریح کرد که این استعفا نشان دهنده دخالت زیاد و آشکارای عربستان سعودی در امور داخلی لبنان است و اگر بخواهیم به مضمون سیاسی بیانیه استعفای حریری پاسخ دهیم باید مستقیما به عربستان پاسخ دهیم نه خود حریری.

وی ادامه داد: مسئله کناره گیری حریری را باید در عربستان جست‌وجو کرد نه در لبنان. آیا این مسئله به تصاحب تخت پادشاهی عربستان ارتباط دارد؟همه نیک می‌داند که اجبار نخست وزیر دولت لبنان بر استعفا  نمی‌تواند ریشه در دلایل داخلی لبنان داشته باشد.