قیمت نفت کاهش یافت

قیمت نفت که در جلسه گذشته به دلیل اقدامات ولیعهد عربستان در تحکیم قدرت خود و همچنین تنش ها بین ایران و عربستان بیشترین رشد در طی 6 هفته گذشته را تجربه کرده بود، امروز اندکی کاهش یافت.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا امروز با 10 سنت، معادل 0.2 درصد کاهش به 57 دلار و 25 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا درروز دوشنبه بیشترین رشد قیمت از اواخر ماه سپتامبر تاکنون را تجربه کرد.

قیمت نفت برنت نیز امروز با 19 سنت، معادل 0.3 درصد کاهش نسبت به رقم پایانی جلسه قبلا به 64 دلار و 8 سنت رسید. قینت نفت برنت در جلسه قبلی 3.5 درصد افزایش یافت و بیشترین رشد قیمت در طی حدود 6 هفته گذشته را به ثبت رساند.

قیمت هر دو شاخص نفتی به بالاترین رشد ها از اواسط سال 2015 تاکنون رسیده است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با بازداشت های گسترده اعضای خانواده سلطنتی، وزرا و سرمایه گذاران به نام این کشور از جمله ولید بن طلال، میلیاردر سعودی و شاهزاده مطعب بن عبدالله، رئیس قدرتمند گارد ملی این کشور در پی تقویت و تحکیم قدرت خود بر آمده است.

این بازداشت ها که یک مقام آگاه آن را بخشی از «فاز نخست» سرکوب ها خوانده، جدیدترین خبر از گام های غیرمنتظره ای است که محمد بن سلمان در طی ماه های اخیر برای تحکیم جایگاه خود بر داشته است.

تنش ها بین ایران و عربستان نیز بیش از گذشته تشدید شده است. ائتلاف به رهبری عربستان که در یمن با جنبش حوثی ها در حال جنگ است گفته، تمام گذرگاه های هوایی، زمینی و دریایی یمن را بسته است. این اقدام پس از شیک موشکی از خاک یمن به سوی ریاض صورت گرفته است. عربستان و متحدانش در منطقه خلیج فارس مدعی اند ایران در جنگ یمن نقش آفرینی می کند و وزیر امور خارجه سعودی نیز گفته کشورش حق پاسخ به «اقدامات خصمانه» ایران را برای خود محفوظ می داند.

وزیر امور خارجه ایران گفته، عربستان تهران را بابت تبعات «جنگ های تجاوزکارانه» خودش مقصر می داند.

شین چانل، تحلیلگر بازار نفت در موسسه ولث ادوایزرز گفت: «وقوع یک درگیری احتمالی می تواند موجب محدود شدن عرضه نفت منطقه شود... پیش بینی ما این است که تا پایان امسال، قیمت نفت خام آمریکا به بالای 60 دلار و نفت برنت به بالای 70 دلار خواهد رسید.»