نهادینه شدن قاچاق کالا در ایران

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف تهران در جریان بیستمین جلسه شورای شهر تهران که به منظور ارائه گزارش در خصوص مشکلات مربوط به اصناف شهر تهران که در صحن شورا حضور یافت، اظهار کرد: 2 میلیون و 185 بنگاه صنفی در بخش واحدهای تولیدی و توزیعی فعالیت می‌کنند. 

وی تصریح کرد: از این تعداد 550 هزار بنگاه صنفی بدون پروانه کسب ذیل مجموعه اصناف تهران فعالیت دارند. 

فاضلی بیان کرد: این مجموعه توانسته است 6 میلیون و 500 فرصت شغلی ایجاد کند که حدود 18 درصد از تولید ناخالصی‌ها را به خود اختصاص داده است. 24 میلیون ایرانی که 30 درصد از جامعه را تشکیل می‌دهند به نوعی با این بخش همکاری دارند.

وی با اشاره به فعالیت صنوف در شهر  تهران بیان کرد: 211 هزار و 767 واحد با پروانه در شهر تهران فعالیت می‌کنند که یک سوم حجم واحدهای پروانه‌دار را به خود اختصاص می‌دهند. در تهران نیز حدود 34 الی 35 هزار بنگاه اقتصادی بدون پروانه در شهر تهران فعالیت می‌کنند. 

رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به شرایط نامناسب تولید بیان کرد: با بررسی‌های انجام شده شرایط تولید قبل از انقلاب به مراتب از شرایط فعلی بهتر بود. 

وی ادامه داد: در حالی که در جهان امروز نگاهش به سمت بنگاه‌های اقتصادی است و این بخش را مورد تقویت قرار می‌دهد اما در کشور ما توجه کمتری به فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی کوچک می‌شود که همین امر مشکلاتی را به همراه داشته است.

فاضلی با بیان اینکه به جز در دهه اول انقلاب متاسفانه به بخش صنوف هیچ توجهی نشده است و حتی در برخی از مواقع ظلم و جفا صورت گرفته است، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در بخش اقتصاد مقاومتی و توجه به بنگاه‌های اقتصادی در کشور گفت: با توجه به شرایطی که ما در تحریم‌های ظالمانه قرار داریم، شاهد تدبیر غلط در حوزه قاچاق هستیم که این موضوع در اقتصاد ایران نهادینه و نفس بنگاه‌ها را به شماره انداخته است.

رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به اینکه باید بنگاه‌های اقتصادی مورد توجه قرار بگیرند، گفت: این بخش شاهد عدم سیاست‌های تشویقی از سوی مسئولان برای بنگاه‌های اقتصادی هستیم که این موضوع می‌تواند در بحث مالیات کمک موثری را به بنگاه‌های اقتصادی داشته باشد.

فاضلی ضمن اشاره به تعامل مدیریت شهری و حمایت از صنوف در شهر تهران گفت: برای نخستین‌بار است که مجموعه صنوف تهران در شورا حضور می‌یابد و این می‌تواند نقطه آغاز همکاری بین مدیریت شهری و صنوف باشد. در تهران 135 اتحادیه صنفی فعالیت می‌کنند که نقاط مشترک فراوانی در بحث‌های حمل و نقل شهری، محیط زیست، خدمات بهداشتی و ... با مدیریت شهری دارند و می‌توان از ظرفیت صنوف استفاده کرد.

رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به حضور اتحادیه‌های صنفی در بخش‌های مختلف از جمله تاکسی‌های تلفنی، زیباسازی، حمل و نقل و سایر  گفت: ما می‌توانیم همکاری نزدیکی را به مجموعه مدیریت شهری داشته باشیم. علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در دوره گذشته در خصوص ساماندهی مشاغل می‌توان فکر بهتری برای همکاری دو مجموعه مدیریت شهری و مجموعه صنوف فراهم کرد. 

وی با اشاره به انتقال برخی از صنوف گفت: خیلی از بنگاه‌های صنفی به واسطه این نقل و انتقالات دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند و سرمایه‌های انبوه خود را در بخش تولید و کارهای خدماتی جمع کردند. 

رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به اینکه باید تسهیلاتی برای صنوف در نظر گرفته شود گفت: در بحث پلاسکو متاسفانه با گذشت 11 ماه هنوز اتفاقی نیفتاده است و شاهد هستیم که کسبه و کارآفرینان این مجموعه طی هفته‌های گذشته با حضور در روبه‌روی ساختمان بنیاد، ساختمان پلاسکو و اتاق اصناف نسبت به بی‌تکلیفی‌شان نگران و گلایه‌مند هستند. 

فاضلی ادامه داد: این موضوع برای نظام مناسب نیست که هر روز از اخبار جدیدی از عدم توجه مسئولان به پرسنل پلاسکو در رسانه‌های بیگانه منتشر شود. 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مجموعه اتاق اصناف تهران در کنار مدیریت شهری قرار دارد، گفت: ما این آمادگی را داریم که در بحث ساماندهی مشاغل همکاری نزدیکی را با اتاق اصناف داشته باشیم.