طلب ۳۰ هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو از دولت

هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین المللی برق ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته، از نظر استقبال و حضور شرکت های مختلف رشد 30 درصدی داشته است.

وی افزود: فرصتی مناسب برای تعامل بین شرکت های خصوصی ایرانی و خارجی است که افزایش آمار بازدیدکنندگان در نمایشگاه امسال و همچنین برگزاری نشست های تخصصی با حضور فعالان بخش خصوصی موید این امرست که از این ظرفیت، نمایشگاه بهره خوبی گرفته شده است.

فلاحتیان با بیان اینکه وزارت نیرو 30 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد، گفت: حدود 30 هزار میلیارد تومان نیز در مجموع به بانک ها، موسسات دولتی و همچنین بخش های خصوصی بدهکاریم که در خصوص بخشی از این بدهی که قابلیت تهاتر با مطالبات دولتی دارد ،  مذاکراتی در حال انجام است تا در صورت کسب موافقت نهادهای مسوول، بتوانیم با تهاتر بدهی ها به دولت با مطالبات از دولت، بخشی از مسائل مالی وزارت نیرو را حل کنیم.

وی ادامه داد: وزارت نیرو پیشنهادات خود را در خصوص افزایش قیمت برق به سازمان برنامه بودجه ارسال کرده و منتظر تصمیم گیری هیأت دولت و اعلام نظر سازمان برنامه و بودجه در این خصوص هستیم تا در صورت اخذ تأییدیه های لازم به صورتیکه به اقشار ضعیف و کم درآمد فشاری وارد نشود، نسبت به تعدیل تعرفه ها اقدام کنیم.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: قیمت تمام شده تولید هر کیلووات ساعت برق بدون احتساب هزینه سوخت، حداقل 100 تومان است، در حالیکه حدوداً زیر 70 تومان در هر کیلووات ساعت از مردم بابت مصرف برق دریافت می شود و این اختلاف 30 تومانی، به طور مستمر به بدهکاری های ما می افزاید.

فلاحتیان با بیان اینکه صنعت برق سالانه 3 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی دارد، تصریح کرد: می توان در صورت حل مشکلات صنعت برق و توجه بیشتر به ظرفیت های این صنعت، سالانه 20 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنعت برق داشت.

معاون وزیر نیرو میزان ظرفیت بهره برداری شده نیروگاههای تولید پراکنده را 800 مگاوات اعلام کرد و گفت: 2700 مگاوات قرارداد خرید تضمینی برق با سرمایه گذاران نیروگاههای تولید پراکنده منعقد شده و افزایش ظرفیت در بخش های DG و CHP را به عنوان یک پدافند غیرعامل در برنامه داریم.

وی افزود: وزارت نفت با برداشتی که از قانون داشته اعلام کرد که نرخ تحویل گاز به نیروگاههای تولید پراکنده باید با تعرفه صنعتی محاسبه شود و با این محاسبات جدید، تعداد 17 نیروگاه را در سراسر کشور به علت بدهی با قطع گاز به تعطیلی کشاند.

این مقام مسوول یادآور شد: مذاکراتی با مجموعه وزارت نفت و هیأت دولت داشتیم و قرار شد در هفته های آتی تدابیری در دولت اندیشیده شده و در قالب آیین نامه اجرایی تبصره 14 قانون بودجه سال 96، این موضوع تعیین تکلیف شود و با صحبت هایی که شده، نرخ گاز واحدهای تولید پراکنده به نرخ قبلی باز می‌گردد.

فلاحتیان در خاتمه گفت: به شرکت های داخلی که تمایل به سرمایه گذاری در بخش نیروگاهی دارند، توصیه می‌کنم که با تشکیل شرکت های سهامی عام و استفاده از سرمایه های خرد مردم و به جریان انداختن نقدینگی ریالی موجود در کشور در بخش تولید در صنعت برق، هم در مسیر سرمایه گذاری و جذب پول موفق عمل کرده و به جذب سرمایه و رونق صنعت برق کمک و هم با اینکار اقتصاد جامعه را در بخش تولید تقویت کنند.