بحران قطعی برق کمر صنایع را شکست

این روزها قطعی مکرر برق علاوه بر شهروندان صاحبان صنایع را نیز در برخی استانها به ویژه استان تهران با مشکلات جدی روبرو کرده است به گونه ای که این صنایع روزانه متحمل خسارات میلیاردی می شوند، موضوعی که برنامه ریزان به آن کمترین توجه نکرده اند.
قطعی برق صنایع که از ابتدای تیرماه جاری به تدریج آغاز شد، ‌ هفته گذشته شدت گرفت به گونه ای که برخی شهرکهای صنعتی استان تهران قطعی برقی روزانه هشت ساعت را در ساعات صبح و ظهر گزارش کرده اند.
قطعی ناگهانی برق برای صنایع مشکلات زیادی را به همراه داشته که از آن میان می توان به صدمه دیدن دستگاهها، ‌از بین رفتن و فاسد شدن موادخام، ‌آلودگی هوا، تعطیلی خطوط تولید و بیکاری کارگران و از بین رفتن محصولات در هنگام انتقال میان خطوط تولید و در نتیجه وارد آمدن خسارات میلیاردی روزانه به صنایع اشاره کرد.

از طرفی صنایعی که محصولات را بر اساس روز و ساعت برنامه ریزی کرده و به خارج صادر می کنند در اجرای تعهدات خود با مشکل مواجه شده و متحمل خسارتهای فراوان می شوند.

یکی از فعالان صنعتی در شهرک صنعتی عباس آباد پاکدشت از توابع استان تهران اظهار داشت: شهرک صنعتی عباس آباد با هزار و ۸۰۰ کارخانه و استقرار صنایع مهم و بزرگ و صاحب نام فراوان در آن طی هفته جاری به دلیل قطعی مکرر و طولانی مدت برق با وضعیت بحرانی مواجه شده است.

وی ادامه داد: هر روز از ساعت ۱۱ صبح تا شش بعدازظهر به مدت هفت تا هشت ساعت و گاهی بیشتر برق کارخانه های این شهرک بدون اطلاع قبلی قطع می شود.

عمل نکردن به جدول زمان بندی قطعی برق و وعده های بی اساس

صنایع شیشه، ‌شیرآلات، ‌پتروشیمی، ‌پلاستیک، ‌کفش، ظروف و صنایع غذایی هر یک از جمله واحدهای صنعتی و تولیدی هستند که در شهرکهای صنعتی استان تهران در هفته جاری به دلیل قطع مکرر برق و عدم اجرای صحیح جدول زمان بندی و نیز وعده های بی پایه برق منطقه ای، خسارات مالی جبران ناپذیری را متحمل شده اند.

یکی دیگر از فعالان صنعتی در استان تهران نیز گفت: وزارت صنایع در خصوص قطعی مکرر برق روزهای اخیر که ادامه حیات صنایع را با مشکل مواجه کرده است قول ارائه تسهیلات داده است که این مسئله تنها در حد حرف باقی مانده و اگرچه بر اساس قانون و مصوبات کارگروه صنایع و معادن هرگونه قطعی برق باید از قبل به اطلاع صنایع برسد اما قطعی های مکرر برق در هفته جاری بدون هیچ گونه اطلاع قبلی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برق منطقه ای نیز جدول زمان بندی قطعی را در مناطق مختلف صنعتی استان اعلام کرده است اما تاکنون هیچ یک از قطعیهای به وجود آمده بر اساس جداول اعلامی نبوده است و این اطلاع رسانی ناصحیح و مدیریت ضعیف مشکل صنایع خسارت دیده را دو چندان کرده است.

انجام عملیات بانکی در شهرکهای صنعتی امکان پذیر نیست

علاوه بر تمامی مشکلات فوق امور جاری و عملیات بانکی صنایع در بانکهای مستقر در شهرکها نیز با مشکل مواجه شده است به گونه ای که کارکنان و صاحبان صنایع به دلیل قطعی برق و از کارافتادن سیستم های بانکی قادر به انجام ساده ترین امور نقل و انتقالات وجوه از طریق حسابهای فراگیر نیستند.

از طرف دیگر عمده کارخانه های بزرگ و در بخشی از واحدهای صنعتی عده ای از کارگران و خانوادههای انها زندگی می کنند که قطعی ْآب و برق و افزایش آلودگی و گرما زدگی مشکلات زیادی را برای این افراد و خانواده و فرزندانشان به ویژه کودکان آنها به همراه داشته است.

فشارهای عصبی ناشی از ایجاد وقفه حین کار، ‌گرمای طاقت فرسای سوله ها و کارخانجات و نیز ترس از بیکاری و تعطیل شدن کارخانه هخا علاوه بر مشکلات جسمی و بیماریهای ناشی از گرما زدگی و آلودگی ناراحتیهای روحی کارکنان و مدیران آنها را نیز به همراه داشته است.

بگویند تعطیل کنید خوشحال می شویم!

یکی دیگر از مدیران صنعتی با بیان اینکه تعطیلی موقتی صنایع بهتر از وارد آمدن خسارت میلیاردی روزانه است، ‌گفت: تمامی مدیران و صاحبان صنایع در صورتی که از سوی مسئولان اعلام شود کارخانه ها را یک یا دو هفته موقتا تعطیل کنید خوشحال خواهند شد تا اینکه این گونه با قول ها بی پایه و وعده و وعیدهای غیر کارشناسی هر روز قول وصل مجدد برق را بدهند و صنایع را این گونه سرگردان کنند.

وی ادامه داد: مدیران شهرکهای صنعتی و مسئولان اداره کل شهرکهای صنعتی استان تهران تاکنون موفق نشدند برای بحران به وجود آمده کاری کنند.

موارد فوق در حالی از سوی فعالان صنعتی استان تهران مطرح شده است که معاون وزیر صنایع و معادن از توافق این وزارتخانه با وزارت نیرو خبر داد که براساس آن، شهرکهای صنعتی سراسر کشور دیگر قطعی برق نخواهند داشت.