مناسب ترین رفتار در مقابل خیانت همسر

اولین مسیری که انتخاب می کنید رفتن به دادگاه طلاق است. اما مطمئنا بهترین مسیر یا انتخاب در چنین شرایطی نیست. آمارها متفاوت هستند اما تحقیقات نشان می دهند که بیشتر ازدواج ها تلاش می کنند که از این خیانت نجات پیدا کنند. بیشتر روانشناس ها زوج ها را از جدایی فوری منع می کنند.

کارهایی که باید در چنین شرایطی انجام دهید موارد زیر هستند:

گام اول: در ابتدا از پایان رسیدن رابطه ای که با فرد دیگری داشته مطمئن شوید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که بفهمید آیا همسرتان تمایل دارد این رابطه را تمام کند یا نه. فردی که با همسرتان در ارتباط بوده دیگر نباید در زندگی شما باشد. شاید برای این کار لازم باشد همسرتان شغلش را عوض کند یا در شهر دیگری زندگی کنید. اگر همسرتان راضی به این کارها شود مطمئن می شوید که ۱۰۰ درصد تعهدش را جدی گرفته است. بعد از این که از تعهد او مطمئن شدید زمان این رسیده که ببینید کجای کار اشتباه بود و چرا؟

گام دوم: درباره مشکلی که پیش آمد صحبت کنید

زمانی را برای صحبت کردن درباره مشکل پیش آمده تعیین کنید. بهتر است زمانش همان روزی نباشد که متوجه این موضوع شده اید. حداقل ۵ روز آن را به تعویق بیندازید نه بیشتر. زمانی که هر دو از نظر ذهنی آمادگی کافی برای صحبت کردن درباره چنین مسائلی داشته باشید. فردی که خیانت کرده باید آماده پاسخ دادن به هر سوالی باشد تا تمام شک و شبهه ها از بین برود. در اصل باید مشکل را ریشه یابی کنید و بفهمید دلیل اصلی این اتفاق چه چیزی بوده است. ریشه مشکل این است که بدانید چرا و چه چیزی باعث شده بین شما و همسرتان فاصله بیفتد. مشکل از چه زمانی شروع شده است؟ آیا هر دو متوجه ایجاد این فاصله شده بودید؟ پاسخ دادن به این سوالات بسیار مهم و بحرانی است.

گام سوم: از حرفه ای ها کمک بگیرید

خیانت مشکلی جدی است که زوج ها به تنهایی نمی توانند آن را حل کنند. اگر می خواهید ازدواج سالمی داشته باشید از مشاوره های ازدواج کمک بگیرید. اهمیت مراجعه به مشاور کمتر از دندانپزشک نیست. نیت شما این است که مشکل را حل کنید اما اگر درست این کار را نجام ندهید آسیب بیشتری به رابطه خواهید رساند. یکسری مشکلات زناشویی ریشه ای وجود دارد که یا با گذر زمان مشخص می شود یا توسط فردی که از بیرون به رابطه نگاه می کند.

گام چهارم: رابطه بهتر و صمیمی تری بسازید

بعد از این که تمام صحبت ها را کردید و توافق کردید که مشکل را به کلی فراموش کنید زمان بهتر کردن رابطه رسیده است.این کار در ابتدا شاید بعد از این همه گفتگوهای سنگین زیاد راحت نباشد اما بهتر است هر چه زودتر سلامت را به رابطه خود بازگردانید. وقتی زمان بیشتری را با هم بگذرانید یا هر کاری که رابطه شما را بسازد. پیاده روی کنید، مسافرت بروید، شام به رستوران بروید یا جایی که در اولین دیدار با هم آشنا شدید.

اگر هیچ کدام از این گام ها تاثیری نداشت از او جدا شوید. بیشتر زوج ها بعد از انجام این مراحل مشکلشان حل می شود و دوباره همه چیز به حالت عادی برمی گردد. اما گاهی اوقات زخم ها به قدری عمیق هستند که درمان آن ها غیرممکن است و هیچ کدام از دو طرف تمایلی به حل مشکل ندارند. اگر نمی توانید با خیانتی که به شما شده کنار بیایید و آن را فراموش کنید عقب نشینی کنید و با خودتان ارزیابی کنید که آیا همسرتان باز هم می خواهد از احساس شما سواستفاده کرده و فریبتان دهد یا این که تصمیم گرفته است مشکل را حل کند؟ اگر به دروغ ها و پنهان کاری های همیشگی اش ادامه داد و شدت آسیب ها به قدری است که نمی توان آن ها را درمان کرد بهتر است از آن رابطه بیرون بروید.