وقتی کاهش نرخ سود، کمکی به اقتصاد نکرد

گروه اقتصادی- احمد حاتمی‌یزدی در گفت‌وگو با افکارنیوز اظهار داشت: شرایط کنونی، شرایط خوبی نیست. برای دریافت هر مجوز مورد نیاز، باید مدت‌های طولانی حتی 3ساله بوروکراسی پیچیده دولتی طی شود.

وی افزود: این بوروکراسی بسیار وقت‌گیر و پرهزینه است. فساد نیز مزید بر علت شده است. سیاست‌های دولت به دلیل فسادی که در نظام اداری ما وجود دارد، اجرا نمی‌شود. به طور مثال، اگر وزیر اقتصاد بخواهد سیاستی را در نظام مالیاتی پیاده کند، ممیزهای رشوه‌بگیر در اختیار وزیر و دولت نیستند؛ آنها در اختیار کسی هستند که رشوه می‌دهد و این امر، سیستم را فلج کرده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به کاهش نرخ سود بانکی، تصریح کرد: پس کاهش سود به تنهایی مشکلات بخش تولید و صنعت را حل نمی‌کند، اما یکی از عواملی است که می‌تواند به این موضوع کمک کند.

حاتمی‌یزدی عنوان کرد: این‌که تصور شود مشکلات اقتصاد مسائل تک‌عاملی هستند، درست نیست. فاکتورهای متفاوتی بر رشد اقتصادی اثر می‌گذارد و یکی از این فاکتورها، کاهش نرخ سود بانکی است.

وی متذکر شد: در همه‌جای دنیا وقتی فرد بخواهد در شرایط رکود اقتصادی سرمایه‌گذاری کند، برای رونق کسب‌وکارها، بهره را کاهش می‌دهند. اما در کشورهای دیگر، سایر فاکتورها یا وجود ندارد و یا کمتر وجود دارد. در این شرایط حتی نیم درصد کاهش بهره می‌تواند اقتصاد را تکان دهد. اما در ایران، چون موانع زیادی در فضای کسب‌وکار وجود دارد و جامعه به سرمایه‌گذار نظر خوبی ندارد، کاهش بهره بانکی کمک چشم‌گیری به رونق اقتصادی نمی‌کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: باید از یک جایی شروع کرد و نمی‌توان منتظر ماند تا همه مسائل حل شود. باید به تدریج مشکلات را حل کرد و کاهش سود بانکی، قدم بزرگی در راه اصلاح شرایط اقتصادی است.