حصر را بردارید و مرگ بر آمریکا هم نگویید

 احمد نقیب‌زاده، استاد اصلاح‌طلب و از فعالان جریان سیاسی خاص، روز شنبه گذشته طی مقاله‌ای در روزنامه آرمان امروز که با عنوان «اروپایی‌ها خواهان مذاکرات موشکی» منتشر شد، نوشت:

«مواضع اروپایی‌ها تا حدی خردمندانه به‌نظر می‌رسد. هم می‌خواهند که هیاهوی آمریکایی‌ها را ساکت کنند و هم نمی‌خواهند موضوع موشکی ایران به یک بحران غیر قابل بازگشت تبدیل شود. البته ‌ایران هم در موقعیت خوبی قرار دارد و به اهداف خودش رسیده و قادر است که‌این برنامه‌ها را در همین نقطه کنونی متوقف کند. برد بیش از دوهزار کیلومتر در برنامه‌های ایران نیست. بهتر است که ما هم با آغاز مذاکره خطر جنگ و تحریم را از سر بگذرانیم. اگر مذاکره نکنیم ممکن است که اروپایی‌ها مواضع تند و تیز آمریکایی‌ها را در این مورد همراهی کنند.»

او همچنین در ادامه مطلب خود تأکید می‌کند که «عربستان هم از مذاکرات احتمالی در این زمینه خشنود خواهد شد»!

 

*پس از انتشار این صحبت‌های نقیب‌زاده، واکنش‌های انتقادی گسترده‌ای شکل گرفته است.

پر واضح آنکه نه تنها نظر نظام اسلامی و رهبر معظم انقلاب همواره این بوده است که جمهوری اسلامی ایران هیچ مذاکره‌ای در زمینه تسلیحات دفاعی خود با غرب نخواهد داشت بلکه عقل هم گزاره‌ای که نقیب‌زاده آنرا مورد اشاره قرار داده است را تأیید نمی‌کند.

البته شنیده شده حلقوم‌هایی که 5 سال قبل می‌شد آنها را در صف مدافعان برجام رصد کرد؛ این روزها نیز تأکید دارند که دستاوردهای برجام تنها در صورت ادامه مذاکرات و مثلا مذاکره در مسئله موشکی هویدا خواهد شد! گزاره‌ای غلط که هدفی جز درانداختن ایران اسلامی به ورطه هولناک خلع سلاح و البته بیدستاوردی بیشتر نخواهد داشت.

احمد نقیب‌زاده، البته نظریات شاذ دیگری هم دارد که طی 5 سال گذشته به ابراز آنها پرداخت و البته غلط بودن عمده‌ آنها نیز به مرور ثابت شد.

در ادامه تعدادی از نظرات نقیب‌زاده را که عموماً در رسانه‌های اصلاح‌طلب منعکس شده است را می‌خوانید:

 

_ آمریکایی‌ها برای احتمال به نتیجه نرسیدن مذاکرات برنامه داشتند و موشک‌های فوق پیشرفته خود که قادر بود 200 متر در بتن نفوذ کند و سپس منفجر شود را از انبارهای خود خارج کردند و مورد آزمایش قرار دادند و خواب و خیال‌هایی برای ایران دیده بودند. با این وجود توافق هسته‌ای همه این خواب و خیال‌ها را از بین برد.

 

_ برای نشان دادن حسن نیت به غرب باید «حصر» برداشته شود.

 

_ اگر مردم احساس کنند که تکیه امروزشان به روحانی، دولت‌اش، رهبران اصلاحات و برخی از اصلاح‌طلبان بی‌فایده بوده است راه رادیکالیسم را در پیش می‌گیرند.

 

_ برای اینکه چین دوم بشوید شعار ضدّ آمریکایی و ضدّ اسرائیلی ندهید

 

_ وجود شخصیت‌هایی مانند باراک اوباما بیشتر یک استثناء بلکه موقعیتی متفاوت محسوب می‌شود. حضور وی در کاخ سفید دست کم برای ما ایرانی‌ها فرصت خوبی بود. جناح‌هایی که او و سایر همتایانش را با یک چوب می‌رانند و ژست‌های او را مانند گشودن سفره هفت سین در کاخ سفید تا توصیه او به عربستان و ترکیه در لحاظ نقش منطقه‌ای ایران به پشیزی نمی‌خرند، نمی‌خواهند باور کنند که رفتار توأم با مدارای او و تأثیر نام حسین و نیم‌نگاهی که به جوامع اسلامی دارد در میان رؤسای جمهوری آمریکا از وی شخصیتی متفاوت از دیگران می‌سازد.

 

_ من خدا را شکر می‌کنم که این حوادث(رخدادهای تروریستی در فرانسه) زمانی رخ داده که یک دولت خردمند در کشور ما حاکم است و فورا رییس‌جمهوری پیام همدردی فرستاده و برای کمک به رفع این معضل اعلام آمادگی کرد!

***

آنچه اشاره شد تنها بخشی از اظهارات -مستند- احمد نقیب‌زاده طی 5 سال اخیر بود که در لابه‌لای رسانه‌های اصلاح‌طلب کشور منتشر شده است. اما پاسخ‌های لازم و بموقع به آنها داده نشد تا به امروز رسیدیم که همین فرد از بی‌عیب بودن مذاکرات موشکی نیز سخن می‌گوید و البته کسانی هم با سکوت، موضع او را تأیید می‌کنند.

گفتنیست پیش از این، کسانی از مروّجین برجام و حتی از درون دولت، صراحتا از برگزاری رزمایش‌های موشکی در کشور انتقاد کرده بودند...