درخواست کوربین برای برکناری جانسون

«جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر انگلیس از «ترزا می»، نخست وزیر این کشور درخواست کرد «بوریس جانسون»، وزیر امور خارجه انگلیس، را خیلی زود از این سمت برکنار کند.

درخواست کوربین برای اخراج جانسون پس از آن مطرح شد که او اظهاراتی جنجالی در خصوص «نازنین زاغری»، محکوم امنیتی دارای تابعیت انگلیس که هم‌اکنون در ایران زندانی است، بیان کرد. بوریس جانسون پیشتر در سخنرانی خود در پارلمان اذعان کرد که زاغری در ایران آموزش خبرنگاری می داده است. بوریس جانسون پیش از این اعلام کرده بود که آماده است برای دیدار با «نازنین زاغری» به تهران بیاید.

جرمی کوربین همچنین اعلام کرد: بوریس جانسون بارها کشور ما را ناامید کرده است. اظهارات نادرست وی در خصوص نازنین زاغری باعث شد من از ترزا می درخواست کنم او را برکنار کند.

او  گفت: «جانسون با اظهارات خود کشور ما را خجالت زده و تضعیف می کند و شهروندان ما را در خطر قرار می دهد. زمان آن رسیده که وی اخراج شود.»

در ماه مرداد، دفتر ترزا می در بیانیه ای اعلام کرد که نخست وزیر انگلیس در تماس تلفنی با «حسن روحانی»، رئیس جمهور ایران درباره وضع چند نفر از افراد دارای تابعیت دوگانه ایرانی-انگلیسی از جمله نازنین زاغری صحبت کرده است.

در این بیانیه آمده بود: «نخست وزیر انگلیس درباره تعدادی از موارد کنسولی مربوط به اتباع دوگانه ابراز نگرانی کرد و بر اهمیت حل و فصل این موضوعات همزمان با تلاش برای تقویت روابط دیپلماتیک تأکید کرد.»

نازنین زاغری یک تبعه ایرانی-انگلیس است که در 15 فروردین 1395 به جرم ارتباط با شبکه‌هایی که برای برانداز نظام ایران تلاش می‌کردند، بدست نیروهای امنیتی بازداشت شد.