هشدار به بیماران دیابتی

مهریار خسروشاهی در ارتباط با موضوع دیابت و سکته قلبی اظهارداشت: سکته قلبی یکی از عوارض بیماری دیابت است همچنین دیابت یک عامل خطر مهم برای بیماری عروق قلب به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه قلب یک فرد دیابتیک، یک قلب آسیب‌پذیر و در واقع یک کاسه ترک خورده است که هر لحظه ممکن است بشکند، افزود: شایع‌ترین علت مرگ در بیماران مبتلا به دیابت، سکته‌های قلبی است.

این متخصص دیابت ادامه داد: دو عامل سن و فشارخون بالا،  قلب را آسیب‌پذیرتر می‌کنند همچنین تصلب شرایین، نتیجه دو عامل فوق و در عین حال مسبب فشارخون است.

خسروشاهی با بیان اینکه تصلب شرایین از عوارض اصلی دیابت است، گفت: سکته‌های قلبی به‌ نوبه‌ خود دیابت را تشدید می‌کنند و یک دور باطل، بین دیابت و سکته قلبی برقرار می‌شود.

وی با بیان اینکه سکته خاموش اصطلاحی است که پزشکان برای سکته قلبی در بیماران دیابتی به کار می‌برند، خاطرنشان کرد: بر اساس امارهای منتشر شده ازهر 10 زن 1 نفر مبتلا به دیابت است که بسیاری از آنها به آموزش، درمان و مراقبت‌های لازم برخوردار نیستند.

*نشانه‌های دیابت در نوجوانان

خسروشاهی  بیان داشت: در حال حاضر بیش از 360 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند که این میزان در حال افزایش است. از سوی دیگر سن ابتلا به این بیماری نیز در حال کاهش است.هر قدر بیماری فرد مبتلا در سن پایین تری شروع شده باشد خطر ابتلای خواهر یا برادر او بیشتر خواهد بود. همچنین خطر وقوع دیابت نوع یک در فرزندان، در مواردی که پدر مبتلا به دیابت باشد، دو تا سه برابر بیشتر از مواقعی است که مادر مبتلا به دیابت باشد.

وی افزود: این بیماری به علت رسوب بیش از حد گلوکز در خون اتفاق می افتد.در افراد مبتلا به دیابت تیپ 1 پانکراس ، انسولین که یک هورمون ضروری در بدن است تولید نمی کند. انسولین از گلوکز برای سلولهای بدن تولید انرژی می کند در نتیجه با نبود آن گلوکز در بدن به انرژی تبدیل نمی شود و در خون باقی می ماند.

این متخصص دیابت تصریح کرد: دیابت نوجوانان، که در حال حاضر به عنوان دیابت نوع 1 شناخته شده است، یک بیماری خطرناکی است. این باعث می شود که سیستم ایمنی بدن به سلول هایی که انسولین هورمونی حیاتی که قند حاصل از مصرف غذا را، از راه خون به سلول های بدن می رساند تولید می کنند، حمله کند.

خسروشاهی گفت: در صورت عدم درمان، دیابت در نوجوانان می تواند به مشکلات سلامتی جدی، مانند بیماری های قلبی و مشکلات بینایی منجر شود. علایم می توانند ناگهانی و بدون هشدار ظاهر میشود.