پیام واشنگتن به ریاض؛ اتخاذ رویکرد محتاطانه‌تر در تقابل با ایران

 تحلیلگران سیاسی معتقدند حمایت تمام‌قد آمریکا از عربستان سعودی پس از شلیک‌شدن موشک از سوی یمن این کشور و مقابله با جنبش حزب‌الله، نشانه‌ای از سوی واشنگتن به ریاض است تا رویکرد محتاطانه‌تری در تقابل با قدرت ایران اتخاذ کند.

خبرگزاری «رویترز» بیانیه‌های وزارت خارجه آمریکا درخصوص لزوم دسترسی بدون محدودیت کمک‌های بشردوستانه به یمن در روز پنجشنبه (پس از تشدید محاصره عربستان) و اینکه هنوز «سعد الحریری» را به عنوان نخست وزیر لبنان می‌شناسد (پس از استعفا در ریاض) را همان نشانه‌های مذکور می‌داند.

دو مقام آمریکایی – که نامشان ذکر نشد – می‌گویند سعودی‌ها با رهبری «محمد بن سلمان» ولیعهد، حریری را مجبور به استعفا کردند.

«پاول سالم» معاون اندیشکده خاورمیانه در واشنگتن تاکید کرد «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا با این موضع سعودی‌ها که دولت لبنان، از سوی حزب‌الله تصرف شده، همراهی نمی‌کند و این مهم است.

سالم معتقد است که تیلرسون همچنین به اسرائیلی‌ها نیز این پیام را فرستاده که اکنون زمان ماجراجویی در لبنان نیست.

«ری تکیه» تحلیلگر ارشد شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» هنوز می‌خواهد منافع عربستان علیه ایران را پیش ببرد اما تمایل دارد این کار بدون بی‌ثبات کردن منطقه انجام شود.

رویترز همچنین به نقل از تعدادی مقامات کنونی و پیشین آمریکایی نوشت که حمایت بی‌دریغ ترامپ از محمد بن سلمان، این جوان سعودی را جسورتر کرده است.