پیگیری استیضاح رئیس جمهور، وزرا و رئیس دیوان محاسبات در مجلس

گروه سیاسی- نمایندگان مجلس تصمیم دارند تا این هفته علاوه بر پیگیری طرح سوال از رئیس جمهور، استیضاح سه وزیر و همچنین رئیس دیوان محاسبات را در مجلس پیگیری کنند.

به گزارش خبرنگار افکار نیوز امروز دوشنبه نمایندگان بعد از تعطیلی 10 روزه در صحن مجلس گردهم آمدند.

نمایندگان این هفته علاوه بر صحن مجلس و دستور کار رسمی، چند قول و قرار مهم هم بین خودشان دارند.

یکی از این قول و قرارهای نمایندگان پیگیری سوال از رئیس جمهور است. 

سوالی که به امضای 180 نماینده هم رسیده اما با معطلی چهار ماهه، هنوز در دستور کار مجلس قرار نگرفت.

طراحان و متقاضیان سوال از رئیس جمهور تا کنون چندین نشت برگزار کردند و جمع بندی این جلسات پیگیری سوال از رئیس جمهور در مجلس است.

ظاهرا هیئت رئیسه مجلس تمایل چندانی برای اعلام وصول سوال از رئیس جمهور ندارد.

از طرف هیئت رئیسه مجلس ابتدا مسعود پزشکیان نائب رئیس اول مجلس ماموریت یافت تا نشستی بین نمایندگان متقاضی سوال برگزار کند و موضوع حل و فصل شود اما نمایندگان بر حضور رئیس جمهور در مجلس و پاسخگویی به سوالات تاکید کردند.

سپس هیئت رئیسه مجلس به علی مطهری نائب رئیس دوم همین ماموریت را داد.

مطهری بعد از جلسه با نمایندگان، بر اجرای قانون، حضور نمایندگان رئیس جمهور در مجلس و پاسخگویی به سوالات نمایندگان تاکید کرد.

متقاضیان سوال از رئیس جمهور که تعدادشان به 180 نماینده می رسد تصمیم دارند این هفته پیگیر سوال از رئیس جمهور در مجلس باشند.

محور اصلی سوالات از رئیس جمهور مشکلات موسسات مالی- اعتباری و ندادن پول سپرده گذاران و انجام ندادن وظایف بانک مرکزی در این زمینه است که این سوال از خردادماه در مجلس مطرح شد. 

نمایندگان علاوه بر این موضوع، استیضاح چند وزیر را هم بین خود مطرح کردند.

مهمترین استیضاح به عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور بر می گردد.

طرح استیضاح وزیر کشور که یکشنبه هفته پیش در مجلس مطرح شده، دارای 14 محور است که تا کنون به امضای 25 نماینده مجلس هم رسیده است.

عبدالحمید خدری نماینده بوشهر بعنوان طراح اصلی این استیضاح و دیگر متقاضیان این استیضاح تصمیم دارند تا طرح مذکور را تحویل هیئت رئیسه مجلس داده و آنرا اعلام وصول کنند و در دستور کار مجلس قرار دهند.

عدم رعایت شایسته سالاری در انتخاب استانداران در دولت یازدهم و جابجایی آنان به دلیل نارضایتی مردم و نمایندگان و انتصاب آنان در استانهای دیگر و در حقیقت پاک کردن صورت مساله در دولت دوازدهم، وضعیت اسفبار کالای قاچاق و عدم نظارت استانداران و استانهای مرزی و شایعه مشارکت آنان در برخی منافع و سخت گیری و افزایش هزینه های زائرین اربعین و نابسامانی در صدور گذرنامه ها و نارضایتی وسیع زائرین از جمله محورهای این استیضاح است.

البته در روزهای گذشته محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به دلیل مشکلات باغداران و کشاورزان و محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش هم به دلیل بکارگیری و ابقاء مدیران متهم و دخیل در سوء استفاده‌های مالی صندوق ذخیره فرهنگیان به استیضاح تهدید شدند.

روح‌الله حضرت‌پور نماینده ارومیه در مجلس که طراح استیضاح حجتی است تصمیم دارد این استیضاح را در هفته جاری پیگیری کند و طراحان استیضاح وزیر آموزش و پرورش هم می خواهند پیگیر این طرح در مجلس باشند.

در این میان شاهد طرح استیضاح عادل آذر رئیس دیوان محاسبات مجلس هستیم.

این استیضاح بعد از مطرح شدن حقوق‌ها و پرداخت های نجومی و تاکید رهبر معظم انقلاب بر رسیدگی به این موضوع و برخورد جدی با آن، در مجلس مطرح شد.

چرا که نمایندگان معتقدند دیوان محاسبات که بعنوان بازوی نظارتی مجلس است، به وظایف قانونی خود عمل نکرد و حتی در این زمینه با دولت هماهنگ شد. 

این استیضاح از روز دوشنبه سوم مهر با ارائه به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح شد.

این طرح از طرف کمیسیون مذکور به دیوان محاسبات ارجاع شد تا رئیس دیوان پاسخگوی عملکرد خود و محورهای استیضاح باشد اما در حال حاضر یک ماه و نیم از تحویل این طرح به کمیسیون و ارجاع آن به دیوان می گذرد و هنوز پاسخی دریافت نشد.

طراح این استیضاح که حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی است، تصمیم دارد تا موضوع این استیضاح را از غلامرضا تاج گردون رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس پیگیری کند و آنرا در دستور کار مجلس قرار داد.