ابراز همدردی بهرام قاسمی با بازماندگان زلزله غرب کشور

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری که امروز (دوشنبه، 22 آبان) با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد، در خصوص جانباختگان و حادثه دیدگان زلزله تسلیت گفته و برای بازماندگان و قربانیان ایرانی و عراقی دعا کرد.

وی در خصوص سفر وزیر خارجه انگلیس گفت: سفر بوریس جانسون به ایران در دستور کار دو کشور قرار دارد و تا انتهای سال میلادی وی به ایران می آید.

قاسمی در خصوص سفر امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه به ایران، گفت: سفر مکرون به ایران در حال رایزنی است، اما تاریخ دقیق معلوم نیست. احتمالا بعد از سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران، مکرون انجام خواهد گرفت.

وی افزود: موضع‌گیری مکرون در مورد برنامه موشکی ما حساب شده نبود و همه باید بداند برخی درصدد هستند تا رابطه ایران با اروپا را خراب کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه  تصریح کرد: افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در ایران خبری نادرست است؛ اما اتحادیه این درخواست را از ایران داشته است. اما چنین چیزی هنوز وجود ندارد.

قاسمی در خصوص حضور ایران در سوریه نیز گفت حضور ایران در سوریه به درخواست دولت سوریه بود و اگر داعش به طور کامل از بین برود ما همکاری را ادامه خواهیم داد، اما شکل و نوع این همکاری‌های راهبردی متفاوت خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به استعفای حریری گفت: ما همواره خواهان ثبات امنیت و آرامش در لبنان هستیم و با تلاشی که بین احزاب و گروههای لبنانی قرار گرفت این کشور در مسیر درستی قرار گرفت. ما هنوز هم از روند توسعه و آرامش لبنان حمایت می‌کنیم و استعفای حریری را یک امر غیر مترقبه و مشکوک تلقی می‌کنیم. امیدواریم حریری هر چه زودتر به لبنان بازگردد و مراتب استعفای خود را در لبنان دنبال کند. ما از آنچه گروه‌ها و جریانات سیاسی دنبال می‌کنند حمایت می‌کنیم. اقدام حریری یک اقدام عجیب و بی‌نظیر بود که یک نخست‌وزیر از کشوری ثالث استعفای خود را اعلام کند. سخنان وی، یک کورسویی از امید است که وی بازگردد و به بازگشت آرامش به لبنان کمک کند.

قاسمی در حصوص بارگیری گندم از چابهار به افغانستان گفت: چابهار یک نقش عمده و کلیدی دارد و دولت ایران تلاش دارد این بندر با تسهیلات و امکاناتی که خواهد داشت بتواند نقش عمده‌ای را در ترانزیت منطقه داشته باشد و این حرکت با جدیت دنبال می‌شود و با کشورهای ذی‌نفع جلسات ما به طور مرتب ادامه دارد تا به توسعه اقتصادی و مبارزه با فقر کمک بسزایی داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تاسیس دفتر اتحادیه اروپا گفت: این بحث از مدتها قبل بوده و هر گاه پروسه مقدماتی و اجماع لازم فراهم شود آن را اعلام خواهیم کرد اما هیچ ارتباطی با سفر هیئت اروپایی به ایران ندارد. این موضوع توسط دفتر اتحادیه رسما درخواست شده است. این موضوع در دستور کار وزارت خارجه و دولت است.

وی درباره مذاکره موشکی با غرب گفت: ما در مورد مباحث موشکی و موضوع دفاعی با هیچ کشور و فردی گفتگو نخواهیم داشت و این حق ماست که درباره مسایل دفاعی خود سیاست‌های خود را اعمال کنیم. ارسال سلاح‌های گرانقیمت و انبوه به کشورهای منطقه موضوعی است که تولیدکنندگان و صادرکنندگان آن باید پاسخگو باشند که زمان و گذر زمان این وضعیت را حادث خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نشست کشورهای اتحادیه عرب علیه ایران گفت: این نوع اقدامات از جانب عربستان جدید نیست و به علت مشکلات داخلی و خارجی و شکستهای پی در پی سعی کرده یک اجماع علیه ایران را رقم بزند که نشان می‌دهد تحولات یکسال گذشته در این سیاست به سرانجام نرسیده و با شکست روبرو شده و این نشست هم نتیجه مطلوبی را برای عربستان نخواد داشت زیرا کشروهای منطقه هم تحولات منطقه را به‌دقت دنبال می‌کنند.

وی مسایل لبنان را به خود آن‌‌ها مرتبط دانست و گفت: بر اساس سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران، ما هرگز در امور داخلی کشورها مداخله نمی‌کنیم و موضوع حریری به خود لبنانی‌ها مربوط است و ما آرزوی ثبات و آرامش برای لبنان داریم. طی روزهای گذشته یک نوع تحول و خردمندی بود که کمک می‌کند لبنان مسیر درست خود را دنبال کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تحرکات عربستان برای ایجاد جنگ نیابتی در این کشور گفت: بر اساس فرضیه نمی‌توان موضع گرفت اما سیاست ما عدم مداخله در امور کشورها و توصیه به گفتگو است. امیدواریم شرایط در لبنان به سمت پیچیده شدن حرکت نکند و شرایط به پیش از استعفای حریری بازگردد. ما علاقمند نیستیم هیچیک از کشورهای همسایه و پیرامونی ما دچار مشکلات و تنش باشند.

قاسمی در خصوص تعداد دستگیرشدگان در راهپیمایی اربعین از سوی عراق گفت: وضعیت امسال بسیار مطلوب‌تر بود و با توجه به اطلاع‌رسانی‌ها دربار ویزا با مشکل خاصی روبرو نبودیم و موضوع جدی و بزرگی نبوده است. در تفاهمی که با دولت عراق شد قرار شد که ویزای گروهی صادر نشود زیرا این موضوع در سال‌های گذشته مشکلاتی را ایجاد کرده بود و ما امسال مشکلات کمتری داشتیم.

وی در خصوص بیانیه رؤسای جمهوری روسیه و آمریکا گفت: در طول روند تحولات سوریه شاهد رایزنی کشورهای مختلف بوده‌ایم ولی آمریکا دولتی است که در ایجاد مشکل و بحران و تشویق تروریسم در سوریه نقش بسزایی ایفا کرد و هیچگاه از سوی سوریه دعوت نشد. مناسبات ما با روسیه مثل گذشته در یک فضای سازنده وجود دارد و در تمامی شئون هماهنگی‌ها و تبادل اطلاعات را داریم. باید صبر کرد تا جزئات بیشتر را بتوان به صورت علنی اعلام کرد.