10 سال مهلت برای پرداخت اقساط سهام عدالت

جعفر سبحانی مشاور رییس کل سازمان خصوصی سازی، اظهار کرد: پس از گذشت ده سال به سهامداران، برای جبران کمبود سهم خود مهلت هفت ماه داده شد.

وی با تاکید بر نثر صریح قانون درمورد سهام عدات، افزود: سوددهی سهام عدالت هر فرد وابسته به میزان واریزی اقساط است، به عبارت دیگر شرکت هایی که سهم آنها خریداری شده، سود را به سازمان خصوصی سازی اعطا کرده و این نهاد، مبالغ را به حساب خزانه واریز می‌کنند و اگر حساب عدالت سهامدار به سقف یک میلیون تومان رسید می‌توانند از آن بهره ببرند.

سبحانی اضافه کرد: پرداخت اقساط باید طی 10 سال پرداخت شود و طی این مدت، واریزی سهام عدالت از آورده های سود سهامی شرکت های خریداری شده است که در آغاز اخذ سهام حدود ۵۳۲ هزار تومان در نظر گرفته شده که این مقدار در صورت حساب تمامی مشمولان  است و اگر مشمول  سهامی خود را ارتقا ندهد به میزان همین مبلغ می‌تواند سهمی دریافت کند.

سبحانی با تاکید بر اینکه سود تمام سهام به یک میزان نیست، مطرح کرد: اقساط مشمول سهام عدالت از محل سوددهی شرکت های سرمایه پذیر پرداخت می شود و با توجه به اینکه میزان سوددهی تمامی شرکت ها به یک اندازه نیست ممکن است با اتمام ۱۰ سال این اقساط پرداخت نشود که در این قید، شخص مشمول با اختیار خود می تواند مابقی کمبود را جبران کند تا از سهمی کامل بهره مند شود.

وی تصریح کرد:اقساط سهام عدالت، از محل سودآوری سهامی شرکت های خریداری شده پرداخت می شود و پس از 10 سال می تواند از سهم آزادسازی شده استفاده کنند و الزامی در ارتقای کمبود آن نیست.

سبحانی در خصوص سهامی افراد موتوفی بیان کرد: سهام عدالت هم یک نوع دارایی محسوب می شود و برای اینکه وارث از سهم عدالت بتواند استفاده کند باید روالی که برای املاک و یا هر دارایی ثبت شده دیگر فرد موتوفی طی می کند را برای سهام عدالت هم بگذراند.

مشاور رییس کل سازمان خصوصی سازی گفت: حقوق افراد موتوفی محفوظ است و با همکاری اداره انحصار وراثت قوانین آن در حال تدوین است و به محض قطعی شدن مقررات، وراث می توانند از سهم عدالت مورثی استفاده کنند.