ضرورت مبارزه با تروریسم در سوریه تا نابودی تمام گروه‌های تروریستی

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نشست رؤسای ایران، روسیه و ترکیه در سوچی، ضمن تأکید بر تمامیت ارضی، حاکمیت ملی، استقلال و وحدت کشور سوریه، اظهار کرد: بحران سوریه از ابتدا با دخالت مستقیم خارجی از جمله از طریق استقرار و تجهیز و حمایت همه‌جانبه از جنگ‌طلبانی همراه بود که بعدها بدنه داعش و النصره را تشکیل داد و در جهت توسعه‌اتش تروریسم و افراطی‌گری در آن دمیده شد و همین عامل مهمی برای طولانی شدن بحران بود.

رئیس جمهور کشورمان افزود: خوشبختانه اکنون در شرایطی هستیم که پایه‌های اصلی داعش فرو ریخته است و بقیه گروه‌های تروریستی هم در سراشیبی فروپاشی و سقوط قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: این پیروزی مرهون رشادت‌ها و فداکاری‌های مردم سوریه، داوطلبان، سربازان و جوانان دلیری است که دل‌های اهریمنی تروریسم را در هم کوبیدند و شراره‌های آتش را خاموش کردند.

روحانی بیان داشت: آنها پیشگامان جامعه در ستیز با بربریت، نفرت انگیزی هستند که به تهدید تمدن بشری برخواسته بودند.

رئیس جمهور افزود: ضرورت دارد مبارزه با تروریسم تا ریشه کن کردن آخرین هسته‌های آنها و همه تکفیری‌ها در سوریه تداوم یابد، تا مردم سوریه هیچگاه دیگر تحت سلطه و عملیات تروریستی قرار نگیرند.

وی اظهار کرد: اگر ملت‌ها و کشورهای منطقه امروز می‌خواهند درسی از بحران ساختگی سوریه بگیرند، این است که بدانند بعضی از قدرت‌های مدعی مردم سالاری و حقوق بشر برای نیل به اهداف کوته‌بینانه خود در منطقه از هیچ اقدامی حتی استفاده گسترده از تروریسم و خشونت فروگذار نکردند.

روحانی، خاطر نشان کرد: اینک منطقه در آستانه یک شرایط جدیدی از خشونت زدایی قرار دارد و آنهایی که تروریسم را به وجود آوردند با نگرانی و هراس از شکست داعش و انتقال افراطیون خشن به داخل کشور خودشان می‌کوشند تا بحران‌آفرینی جدیدی را به وجود آورند و تلاش‌های ثبات‌زای کشورهای منطقه از جمله ایران را به علامت سوال تبدیل کنند.

رئیس جمهور یادآور شد: مردم سوریه در طول بیش‌از 6 سال با تروریسم تکفیری که با حمایت وسیع مالی و تسلیحاتی و اطلاعاتی بیگانگان مواجه بود، در این مصاف نابرابر نیازمند به حمایت دولت‌ها و ملت‌های دوست بود و در این زمینه جمهوری اسلامی ایران اولین دولتی بود که به ندای ملت و دولت سوریه برای کمک به مقابله تروریست‌ها پاسخ مثبت داد و با دعوت دولت قانونی این کشور و با هدف مقابله و نابودی تروریست‌ها و جلوگیری از تکرار الگوی بی‌ثبات ساختن کشورهای منطقه نظیر آنچه در افغانستان و عراق شروع شده بود کمک‌های خود را به مردم سوریه و برای بازگشت به زندگی امن و صلح‌آمیز آغاز کرد.

روحانی اضافه کرد: ایران قبل از این هم در افغانستان و عراق هرچه در توان داشت برای تامین امنیت و بازسازی این کشور و مبارزه با تروریسم انجام داده بود و در این کار با نمایندگان قانونی دولت این کشورها همکاری کرد.

رئیس جمهور کشورمان، تأکید کرد: ما در مبارزه با تروریسم بین‌المللی جدی هستیم و آماده‌ایم در صورت درخواست دیگر کشورهای منطقه به آنها کمک کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی کشورها در منطقه ما به تأسی از آمریکا و رژیم صهیو‌نیستی در پی ایجاد اختلاف و دو‌دستگی بین ملت‌ها هستند که مسئولیت نتایج سیاست‌های بد‌خواهانه آنها فرقه‌گرایی و قوم‌گرایی خواهد بود.

روحانی افزود: سیاست‌های ایران با حضور فعال در فرآیند آستانه نمایانگر شد و در نقطه مقابل تفرقه افکنی قرار داشت. راهبرد ایران در منطقه بر اساس همکاری است نه رقابت و تقابل، همراهی با اراده ملت‌هاست نه پیروی از دولت‌های بیگانه، صلح طلبی است نه جنگ.

رئیس جمهور کشورمان افزود: من در اینجا اعلام می‌کنم تمامی تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران منطبق بر اصول و موازین بین‌المللی و منشور ملل متحد و از طریق توسعه همکاری‌های مشروط در جهت حمایت از ثبات منطقه سامان یافته است.

وی گفت: مذاکرات ما در این نشست نشان می‌دهد، چگونه سه کشور با تعامل و دوستی و همکاری جر‌ثومه فساد و وحشت را از خاک سوریه بر انداخته و سایه گسترش دا‌عش را از این کشور زدو‌دند و چشم‌انداز آینده روشنی را به تصویر کشیدند.

رئیس جمهور ادامه داد: در شرایط کنونی رسالت بزرگ ما نه تنها مبارزه با تروریسم بلکه تلاش بزرگ برای ریشه‌کن کردن اشکال تبعیض، فقر و خشونت در همه منطقه است و باید بازسازی تعمیق بخشید.

روحانی گفت: با این رویکرد می‌توانیم توسعه مشترک منطقه و شکل‌گیری منطقه قوی‌تر و بهره بردن از برکات آن را مد نظر قرار دهیم.

وی اضافه کرد: اکنون که در آستانه برگزاری کنگره سوری- سوری، قرار داریم لازم می‌دانم بر نکات زیر به عنوان راهکاری‌های اساسی در حل بحران سوریه  تأکید کنم:

۱- جنگ با تروریسم هنوز ‍پایان نیافته است . به هیچ وجه نباید پیروزی اخیر علیه داعش ما را از تداوم خطر تروریست های تکفیری در سوریه و منطقه غافل کند. لذا ضروری است به مردم سوریه کمک کنیم تا با انسجام لازم تا شکست کامل تروریسم در کشور خود به مبارزه خود با این پدیده شوم ادامه دهند در این مبارزه احترام به حاکمیت ملی سوریه غیرقابل خدشه است . و اکنون هیچ بهانه ای برای حضور نظامی بیگانگان در خاک سوریه بدون توافق دولت مشروع آن کشور وجود ندارد.

۲- بعد از سال‌ها مبارزه با تروریست‌ها و حامیان آن‌ها، مردم سوریه در وضعیتی قرار دارند که با بهره گیری از شرایط جدید می‌توانند آینده خود که در آن آزادی‌های اساسی مردم تضمین شده، تنوع قومی مورد احترام قرار گرفته و مردم سالاری تثبیت شود را بسازند. مردم سوریه به بیگانگان اجازه دخالت در امور داخلی خود را نمی‌دهند و با هر اقدامی که به تمامیت ارضی، حاکمیت ملی کامل؛ وحدت و استقلال آن کشورخدشه وارد کند مقابله خواهند کرد.

۳- نقش جامعه بین المللی در آینده سوریه باید معطوف به کمک به مردم این کشور در جهت دستیابی به ثبات؛ رفع آلام انسانی و بازسازی این کشور بوده و بدنبال مداخله و یا تحمیل دیدگاه های خود بر مردم سوریه نباشند. در این مسیر اقدامات فراگیر انساندوستانه بدون ملاحظات و دستور کار سیاسی و صرفا به منظور کاهش آلام مردم سوریه باید در صدر برنامه‌ها باشد. ایجاد محیط امن برای بازگشت داوطلبانه آوارگان و پناهندگان به موطن اصلی خود ضرورت دارد که همکاری کشورها و سازمان های بین المللی را می طلبد. بازسازی سوریه و توسعه اقتصادی آن کشور نیازمند مشارکت فعال و همه جانبه جامعه جهانی با توجه ویژه به بازسازی زیرساخت های آسیب دیده و احیای ظرفیت های تولیدی سوریه از طریق مشارکت منطقه ای است.

وی در ادامه اذعان داشت: جلسه امروز ما آغاز این مرحله نوین است. تلاش مشترک ما در ۱۱ ماه گذشته نشان دادکه تنها با همکاری و هماهنگی سیاسی و میدانی در مسیر انجام توافقات توانسته ایم به توفیقات قابل توجهی برای توقف درگیری ها در سوریه نایل آییم. مرحله جدید تسهیل گفتگوی ملی نیز همانند روند موفق آستانه نیازمند تداوم مشورت ها؛ هماهنگی ها و همکاری ها میان سه کشور در سطوح مختلف است.

رئیس جمهور کشورمان در پایان گفت: از ملت و دولت قزاقستان برای میزبانی نشست های آستانه، از دولت ترکیه و رئیس جمهور اردوغان، و از دولت روسیه و رئیس جمهور پوتین به خاطر همکاری و همراهی در چارچوب روند آستانه صمیمانه تشکر می‌کنم. امیدوارم ادامه این همکاری سه جانبه و سازنده، زمینه حل هر چه سریعتر بحران سوریه و پایان این منازعه فرساینده را فراهم کند.