به گزارش ايسنا، هرچند مديركل پزشكي قانوني چهارمحال و بختياري پس از پايان مراسم اعدام علت اصلي مرگ كيانوش.ش را فشار بر عناصر حياتي گردن بر اثر دارآويختگي اعلام كرد اما او معتقد است كه ظاهرا اين كار براي فرار محكوم از اعدام انجام شده است.

دکتر منصور فیروزبخت در‌گفت و گو با ایسنا - منطقه چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه حکم اعدام حتی با اقدام خودزنی اجرا می‌شود، تصریح کرد: برخی از افراد با اقدام به خود زنی تصور می‌کنند اعدام نمی‌شوند این در حالی است که فرد متهم اگر نیز اقدام به خود زنی کند و هوشیاری خود را از دست دهد بعد از درمان حکم اعدام اجرا خواهد شد.

وی آمار خود زنی به هنگام اعدام را بسیار کم دانست و تصریح کرد: این اقدام برای جریحه دار کردن احساسات مردم است بنابراین به دلیل مهم بودن اعدام در ملاء عام همه جوانب از طریق پزشکی قانونی، نیروی انتظامی و ماموران باید صورت گیرد.

مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری با اشاره به خود زنی «کیانوش. ش» با بیان اینکه احتمال آموزش این فرد برای خود زنی زیاد است، اظهارکرد: خونریزی ناشی از خود زنی به اندازه‌ای نبوده است که فرد اعدامی هوشیاری خود را از دست بدهد، به طوری که فرد با هوشیاری کامل به دار مجازات آویخته شد.

فیروزبخت خاطرنشان کرد: پزشکی قانونی یکی از ارگان‌هایی است که از شب قبل از اعدام تا بعداز اعدام باید در صحنه حضور داشته باشد به طوری که با انجام معاینه جسمانی کامل از عدم ضرب و جرح و بیماری در فرد اعدامی اطمینان حاصل شود.

وضعیت نامساعد محکوم، موجب توقف اجرای حکم می‌شود

هم‌چنین عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد نیز با اشاره به آیین نامه نحوه اجرای احکام اعدام مصوب ۲۷ شهریور سال ۸۲، در این باره گفت: بر اساس آیین نامه موجود چنانچه محکوم به اعدام بیمار باشد و این بیماری به حدی باشد که طبق نظر پزشکی قانونی مانع انجام تشریفات اجرای حکم باشد پس از تایید توسط قاضی صادر کننده حکم یا دادستان، اجرای حکم تا رفع مانع به تاخیر خواهد افتاد.

دکتر سیدعباس جزایری با بیان اینکه حکم اعدام پس از قطعیت توسط واحد اجرای احکام کیفری و با نظارت دادستان اجرا می شود، اظهارکرد: پس از وصول حکم قطعی و دستور اجرای آن از سوی دادگاه صادر کننده، مرجع قضایی مجری حکم موظف است حداقل ۴۸ ساعت قبل از اجرای حکم مراتب را به رییس زندان، فرمانده نیروی انتظامی محل، پزشک قانونی، یکی از روحانیون، منشی دادگاه برای قرائت، وکیل محکوم علیه و قاضی صادر کننده رای اطلاع دهد و از آنها بخواهد برای انجام وظایف محول در محل اجرای حکم حضور داشته باشند.

این جرم شناس خاطرنشان کرد: قبل از اجرای حکم پزشکی قانونی به اتفاق مجری حکم به زندان رفته و مجرم را معاینه و اعلام نظر می‌کندکه از نظر جسمی مانعی برای اجرای حکم وجود نداشته باشد، بنابراین وضعیت روحی محکوم و حتی ابتلا او به جنون و یا بیماری جسمی که مانع اجرای حکم نباشد، تاثیری در اجرای حکم ندارد.

به گفته وی، به هنگام اجرای حکم نباید به محکوم اهانت و یا بی‌احترامی کرد و قبل از اجرای حکم چنانچه محکوم خوردنی یا آشامیدنی تقاضا کند مامورین مکلف به تهیه آن هستند مگر اینکه تقاضای وی فقط برای تاخیر اجرای حکم باشد.

این وکیل پایه یک دادگستری خاطرنشان کرد: اجرای حکم اعدام معمولا به صورت حلق آویز به چوبه‌دار و یا به تشخیص قاضی صادرکننده رای به نحو دیگر انجام می‌شود، زمان اجرای حکم نیز اول طلوع آفتاب خواهد بود مگر اینکه دادگاه زمان خاصی را تعیین کرده باشد.

وی ادامه داد: اجرای حکم اعدام با مامورین انتظامی است ولی در قصاص نفس ولی دم می تواند شخصا محکوم را قصاص کند.

جزایری اظهارکرد: پس از اجرای حکم چنانچه به تشخیص پزشکی قانونی اطمینان به مرگ محکوم حاصل شود، از محل اجرای حکم خارج و جسد تحویل پزشکی قانونی می شود.

به گفته وی، مامورین انتظامی و اجرای حکم موظف هستند وسایلی که ممکن است محکوم به وسیله آنها خود را مضروب کند از دسترس وی خارج کنند ولی در صورتی که با ابزاری مانند دستبند خود را زخمی کند موجب توقف اجرای حکم نخواهد شد مگر اینکه شدت صدمات به حدی باشد که اجرای حکم غیر ممکن باشد که در این صورت تا رفع مانع اجرای حکم متوقف خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد شهرکرد افزود: چنانچه وضعیت جسمی محکوم به نحوی باشد که امکان اجرای حکم وجود نداشته باشد و پزشکی قانونی نیز آن‌را تایید کند اجرای حکم متوقف می شود که در این صورت فرقی بین خود زنی محکوم و دیگر زنی وجود ندارد و به موجب ۵۷۹ قانون مجازات اسلامی چنانچه مامور دولت محکومی را سخت تر از مجازاتی که مورد حکم است مجازات کند به ۶ ماه تا ۳ سال محکوم خواهد شد و چنانچه این عمل به دستور فرد دیگری انجام شود فقط آمر به مجازات مذکور محکوم می شود.

جزایری در خصوص تعیین محل اعدام نیز تصریح کرد: تعیین محل اجرای حکم اعدام با قاضی صادر کننده رای است ولی چنانچه در رای مشخص نشده باشد، در محل زندان اجرا خواهد شد.

خودزنی محکوم به اعدام موجب توقف اجرای نمی‌شود

به گزارش ایسنا، دکتر عالی‌پور، عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد نیز در این رابطه افزود: اعدام شدیدترین کیفر پیش بینی شده در قوانین کیفری است که در کنار قصاص مستلزم سلب حیات از محکوم است با این تفاوت که قصاص حق اولیای دم یا فرد و اعدام حق جامعه است.

وی اظهارکرد: طبق ماده ۸۲ قانون مجازات اسلامی، زنای به اکراه و عنف مستوجب قتل یا همان اعدام است که طبق مقررات، نحوه اجرای آن از سوی قاضی صادر کننده رای تعیین می شود و اگر قاضی در متن رای به چگونگی اعدام اشاره نکند به شیوه دارآویختن مجازات می شود.

وی با بیان اینکه اجرای اعدام همراه با مراسم مذهبی و با حضور رییس دادگاه صادر کننده رای برگزار می شود، تصریح کرد: جز در موارد استثنایی اجرای اعدام متوقف نخواهد شد، اجرای اعدام ممکن است با نظر قاضی صادر کننده حکم یا اینکه محکوم به زنا پس از اقرار، در لحظه اجرای حکم اتهامش را که ثابت شده است انکار کند و یا اینکه محکوم علیه در حال بیماری باشد که به تشخیص پزشک قانونی یا معتمد و با تایید قاضی اجرای حکم متوقف می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه خودزنی شخص در آستانه اعدام موجب توقف اجرای حکم نمی شود، اظهارکرد: در صورتی که خودزنی به گونه‌ای باشد که محکوم علیه را در وضعیت بد جسمی مانند بیماری شدید قرار دهد فلسفه اجرای مجازات اعدام تامین نمی‌شود.

به گفته وی، عوامل توقف اجرای مجازات اعدام و مجازات های دیگر برای زنان بیشتر است ولی برای مردان تنها به دلیل بیماری می‌توان اجرای مجازات را متوقف کرد.

عدم پاسخگویی مسئولان قضایی

خبرنگار حقوقي ايسنا به منظور انجام مصاحبه و دريافت نظرات دادستان دادسراي عمومي و انقلاب شهركرد درباره اجراي اين حكم تلاشهاي زيادي را به كار گرفت اما اين تلاشها هيچ نتيجهاي در برنداشت.