به گزارش خبرآنلاین؛ محمدرضا نوروزی، نایب رئیس سازمان نظام پزشکی در حاشیه همایش علمی پزشکان عمومی سراسر کشور این بار به جای حمایت از حقوق بیماران، زبان به طرح مشکلات پزشکان گشود و نسبت به گسترش بیماری در میان جامعه پزشکی ابراز نگرانی کرد، نکتهای که در نوع خود بسیار جالب توجه است.

بیماریهای صعب الاعلاجی همچون انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی، عروقی، ریوی و فیزیکی و اختلال‌های ناشی از اضطراب‌های روحی از جمله بیماری‌هایی هستند که این بار گریبان جامعه پزشکی را گرفته است تا جایی که نوروزی برای کاهش صدمات ناشی از این مشکل زنگ خطر را به صدا درآورد و حل این مشکل را نیازمند رسیدگی و پیشگیری فوری دانست.

بدون شک پزشکان سالم با توانایی بیشتری می‌توانند مسیر ایجاد جامعه سالم را در پیش بگیرند، به عبارت دیگر افزایش بیماری در جامعه پزشکی جدا از نگرانی‌هایی که برای این قشر ایجاد می‌کند، موجب کاهش کیفیت و کمیت ارائه خدمات به بیماران خواهد شد، نکته‌ای که عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی کشور نیز در سخنرانی خود به آن اشاره کرد و خواهان توجه جامعه پزشکی به این معضل شد.

وقتی پزشکان هم درد لاعلاج می گیرند
اما گویی نگرانی برای جامعه پزشکی به همین جا ختم نمی‌شود و قرار نیست مسئولان این قشر از جامعه تنها برای بیمار شدن پزشکان خود به تکاپو بیفتند، بنابر گفته عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی کشور، آمار مرگ و میر ناشی از بیماری‌های صعب العلاج، قلبی، عروقی و موارد مشابه در میان جامعه پزشکی کشور در سالهای اخیر رو به افزایش است.

از سوی دیگر، نوروزی از کاهش سن ابتلا به بیماری‌های صعب العلاج در میان پزشکان کشور خبر داد و گفت: سن ابتلا به این بیماری‌ها نیز کاهش چشمگیری داشته است به گونه‌ای که این بیماری‌ها میان افراد جوان جامعه پزشکی نیز شیوع یافته و نگران کننده است.

بدون شک بیان این آمارها و ایجاد نگرانی در جامعه پزشکی را نمیتوان به عنوان راهی برای حل این مشکل ذکر کرد، به نظر می رسد می توان با بهبود کیفیت فضای بیمارستانها برای جلوگیری از افسردگیهای محیطی پزشکان و کارمندان بیمارستانی، اجرای برنامههای مدون برای کاهش استرس، چکاب مرتب پزشکان و... تا حدودی این نگرانی را رفع و رجوع کرد.