به گزارش ايسنا، شيخ حمد بن عيسي آل خليفه، پادشاه بحرين كه در حال حاضر در انگليس به سر ميبرد در مصاحبه با روزنامه ديلي تلگراف، مدعي شد، سوريه و ايران به تحريك مردم اين كشور براي برگزاري تظاهرات ميپردازند وحكومت وي شواهدي دارد كه نشان ميدهد سوريه جوانان بحريني را آموزش ميدهد تا خاندان سلطنتي حاكم را سرنگون كنند!

پادشاه بحرین در پاسخ به سوالی در خصوص نتایج تحقیقات کمیسیون مستقلی که درباره اعتراضات تحقیقات انجام داد واذعان داشت که پلیس بحرین خشونت بیش از حد علیه معترضان به کار برده است وایران دخالتی در خشونت‌های بحرین ندارد، متعهد شد تا با هدف ایجاد آنچه که " پادشاهی مدارا " خوانده به اجرای اصلاحات گسترده در بحرین بپردازد.

وی در این مصاحبه که نخستین مصاحبه مطبوعاتی‌اش از زمان آغاز اعتراضات در ماه فوریه در بحرین است، پذیرفت که معترضان بحرینی مورد بدرفتاری قرار گرفته‌اند، اما مدعی شد که علت این بدرفتاری‌ها اشتباهات فردی نیروهای امنیتی بوده نه دولت بحرین.

پادشاه بحرین مدعی شد: آنچه که اتفاق افتاده است نتیجه اقدامات فردی بود، نه سیاست دولت. سیاست وزارت کشور بحرین این نبود که مردم در خیابان‌ها کشته شوند. ماموران پلیس و سربازانی که در کشتارها دخالت داشتند به جنبه انضباطی اقدامات خود توجه نکردند.

وی افزود: اگر مردم کار اشتباهی انجام داده باشند، باید در برابر آنها پاسخگو باشند. ما مقامات را از مناصب قدرت خلع کردیم تا این اشتباهات دوباره تکرار نشود.

پادشاه بحرین تاکید کرد: من به بحرین اهمیت می‌دهم. بحرین خیلی برای من عزیز است. اجازه نمی‌دهم افراد قوانین ما را بازیچه قرار دهند.

حمد بن عیسی آل خلیفه گفت که به خاطر آنچه که به اعتقاد وی گزارش‌های گمراه کننده در خصوص آشوب‌ها بوده، مجبور شده کمیسیون تحقیقاتی را درباره اعتراضات ایجاد کند.

وی گفت: آنچه که ابتدا به عنوان اعتراضاتی به منظور رسیدن به استانداردهای زندگی بهتر شروع شد، به سرعت تبدیل به تقاضایی برای تغییر حکومت بحرین گردید.

پادشاه بحرین هم چنین مدعی شد: این تلاشی بود تا توجهات را از مشکلات در سوریه و لبنان منحرف کنند و مردم را وادار سازند تا به جای آن به بحرین، عربستان سعودی و کویت نگاه کنند.

پادشاه بحرین عنوان کرد: ما شواهدی داریم که تعدادی از بحرینی‌هایی که مخالف دولت ما هستند در سوریه آموزش دیده‌اند. من پرونده‌ها را دیده‌ام و به مقامات سوریه اخطار داده‌ایم. اما آنها هرگونه دست داشتن در اعتراضات را رد می‌کنند.

پادشاه بحرین مدعی شده که همه ۳۵ کشته اعتراضات این کشور جزو معترضان نیستند.

به گفته وی پنج تن از این کشته شده‌ها نیروهای امنیتی هستند و هویت برخی دیگر از کشته‌ها نیز نامشخص است.

وی تاکید کرد که اولویت نخست وی از بین بردن اختلافات درونی کشور بحرین و اجرای اصلاحات لازم به منظور اجتناب از تکرار خشونت‌ها است.

سلطان حمد بن عیسی آل خلیفه اظهار داشت: ما قبلا هم مشکلاتی داشتیم در دهه‌های ۱۹۵۰،۱۹۷۰ و ۱۹۹۰ اما همواره موفق‌ شده‌ایم تا اختلافات‌مان را مرتفع سازیم. برخی از مخالفان در مناصب وزارتی دولت انتصاب پیدا کردند و دیگر مخالفان نیز جایگاه‌های بالایی در دولت یافتند.

وي افزود: شما مخالفان را نبايد بيرون از چادر خود نگاه داريد، بلكه آنها را وارد خيمه خود نيز كنيد. اين زيبايي يك نظام دولتي سلطنتي است. ما همواره راهي پيدا ميكنيم تا بر اختلافاتمان غلبه كنيم.