اظهارات کارگردان «فهرست مقدس»/«فهرست مقدس» فیلمی حائز اهمیت در دنیای انیمیشن است

فیلم انیمیشن سینمایی «فهرست مقدس» با طرحی از مرحوم فرج‌الله سلحشور و فیلمنامه هومان فاضل و کارگردانی محمدامین همدانی از بهترین تولیدات سال گذشته در مدیوم سینماست و از لحاظ دستاوردهای فنی و همچنین هنری در سینمای انیمیشن، «فهرست مقدس» را باید بهترین عملکرد جوانان و متخصصان انیمیشن کشور دانست که به‌حق می‌تواند در مقابل انیمیشن‌های با کیفیت خارجی قد علم کند.

محمد امین همدانی کارگردان «فهرست مقدس» در گفت و گو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص طرح اولیه این اثر گفت: فیلمنامه مرحوم سلحشور یک فیلمنامه کاملاً تاریخی بود. ما حدود یک ماه روی طرح این انیمیشن کار کردیم و ریل دیگری را برای آن ترسیم کردیم که کاملاً تخیلی است. این تخیل در انتهای فیلم به آن ریل تاریخی می‌رسد که هرچند انتهای تراژیکی را رقم می‌زند، ولی برای مخاطب جذابیت زیادی خواهد داشت. داستان ما کاملاً یک داستان ذهنی و انتزاعی است و مخاطب در تمام طول داستان با یک قهرمان تخیلی مواجه است ولی در انتهای قصه به همان داستان تاریخی برمی‌خوریم؛ هرچند ما در تمام طول داستان اصلاً آن را به‌ صورت تاریخی روایت نمی‌کنیم ولی به هر شکل، انتها و نتیجه فیلم برگرفته از تاریخ است .

وی درخصوص پیام های این اثر به مخاطب افزود: سینمای شرقی معمولاً جدا از بحث سرگرمی به بحث انتقال پیام فیلم هم خیلی جدی نگاه می‌کند. «فهرست مقدس» هم از این قاعده مستثنی نیست. این کار هم حاوی پیام‌های چند لایه‌ای است، اما همه این پیام‌ها در پس یک سرگرمی یا شاید یک هیجان و تفریح سالم بیان می‌شود. ژانر تولید این کار به این شکل است که شما در ابتدا شاهد یک فیلم اکشن جنایی خواهید بود و تا انتها با تحول شخصیت اصلی داستان که اصلاً هم مثبت نیست، همراه خواهید بود. همه این اتفاقات کاملاً دراماتیزه شده و سعی شده که همه چیز در قالب داستان باشد تا مخاطب به خوبی با آن ارتباط برقرار کند.

همدانی رده سنی این انیمیشن را مناسب نوجوانان دانست و تصریح کرد: «فهرست مقدس» یک واقعیت تکان‌دهنده پنهان‌شده تاریخی را روایت می‌کند و مخاطبان این کار هم گروه سنی نوجوانان به بالا در نظر گرفته شده‌اند. این کار بیانگر یک اتفاق واقعی تاریخ است که ما می‌خواستیم با آن صدای خود را به همه دنیا برسانیم، در عین اینکه می‌توان به‌جرئت گفت که جذابیت‌های بصری «فهرست مقدس» با آثار روز دنیا رقابت می کند. در دوره‌ای که انیمیشن کشورمان برای اثبات خودش و برای ورود به عرصه سینما دارد پشت سر می‌گذارد، ساخت این فیلم گام مهمی محسوب می‌شود.

وی درمورد شخصیت‌های داستان که بین انسان و حیوان طراحی شده خاطرنشان کرد: ما در تعاریف خودمان هم چیزی به نام «صورت باطنی» داریم که معنی آن است که نفسانیات به شکل حیوانی در چهره افراد بروز می‌کند. برای اینکه کار را انیمیشنی‌تر کنیم، یکی از ایده‌هایی که به نظرمان رسید همین خلاقیتی بود که می‌توانست باعث بروز صفات درونی کاراکترها در چهره‌شان شود. در این حالت، بیننده خیلی سریع‌تر متوجه نفسانیات و ویژگی‌های کاراکترها می‌شود. من حس می‌کنم این خلاقیت و اغراقِ مبتنی بر خلاقیت می‌تواند برای مخاطب نوجوان ما جذاب باشد .