سینمای ما از همه تو سری خورده است

مهدی کریمی تهیه کننده سینما در خصوص پررنگ تر شدن قدرت نمایی برخی سینماگران طی چند سال اخیر و عواقب آن، گفت: قدرت نمایی مقوله جدیدی نیست و همیشه بوده و چه بسا طی دو سه سال اخیر به نحوی با جسارت بیشتری اتفاق افتاد.

 وی افزود: این برآیند اختیارات و امتیازاتی است که به نهادها و مسئولان مختلف داده می شود و نتیجه آن دور زدن و یا تفسیر جدیدی از قوانین در سینما از سوی این نهادها و یا افراد خواهد بود. در کل می توان گفت سینما از همه تو سری خورده است.

وی ادامه داد: نکته بعد اینکه احترام امامزاده را باید متولی آن حفظ کند که متاسفانه متولیان اصلی صنفی سینما از این قاعده تبعیت نمی کنند و با دادن اختیار به افراد و مجموعه ها باعث شده اند تا سوءاستفاده های تنگ نظرانه در انجام کارها اعمال شود.

این تهیه کننده گفت: وقتی خود صنف سینما درگیر لابی گری و عدم اعمال قانون صحیح و... است، نمی توان از مدیر چندصباح دولتی گله داشت. اگر همه چیز بصورت منصفانه و نرمال وجود داشت، به وجود آمدن برخی مشکلات کوچک قابل رفع و تحمل بود. اما در این سال ها شاهد انواع و اقسام تصمیمات عجولانه و ناپخته بودیم.

کریمی بیان کرد: اینگونه مسائل و مشکلات از جایی شروع شد که برخی مدیران تلویزیون وارد سینما شدند و مدیریت خود را اعمال کردند؛ در حالی که تا قبل از آن، استقبال بیشتری از سینما می شد و نهادهای صنفی فعال تر و مثبت تر بودند.

این تهیه کننده اظهار داشت: الان خانه سینما جلوی هیچ حرکت و عکس العملی ندارد و خنثی است. عدم استقلال نهادهای صنفی مانند خانه سینما اجازه سوءاستفاده را به برخی افراد و مجموعه ها داده که نتیجه آن یک خودمختاری قدرت طلبانه است.

 کریمی خاطر نشان کرد: جلساتی که در خانه سینما برگزار می شود برای پرشور نشان دادن آن است؛ در صورتی که افراد حاضر در آن در تصمیم گیری ها دخالتی ندارند و متاسفانه در نهایت یک نفر است که تصمیم گیرنده نهایی خواهد بود.