عواقب انتقال سفارت آمریکا به قدس متوجه دولت آمریکا خواهد بود

خالد قدومی نماینده حماس در ایران ،در واکنش به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس، اظهار کرد: این اقدامی که دولت آمریکا توسط شخص ترامپ بدان دست زد برای هیچ‌ شخصی که منطق منافع انسانی و امنیت بین‌‍المللی را در نظر گرفته باشد، قابل پیش‌بینی نبود، اما چنین به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور آمریکا تمام خطوط قرمز را زیر پا گذاشته و مجامع و قوانین بین‌المللی را به خصوص آنچه که به جایگاه قدس در قوانین بین المللی مربوط می‌شود نادیده انگاشته است.

وی افزود: قدس تحت اشغال است و طبق قوانین بین‌المللی اشغالگر حق ندارد در آن دخل و تصرفی داشته باشد، در نتیجه باید گفت که با این اقدام دولت آمریکا و شخص ترامپ اولا خود را در برابر احساسات جهان عرب و امت اسلامی و حتی مسیحیان در قبال مقدساتشان قرار داده است.

نماینده جنبش حماس ادامه داد: ترامپ دست به اقدامی زد که از بدو اشغال فلسطین تاکنون هیچ یک از روسای جمهور آمریکا جرئت دست زدن به‌آن را نداشته‌اند و از این رهگذر خود را در مقابل مجامع و قوانین بین المللی قرار داد.

قدومی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که باید با تمام توان جلوی این اقدام ایستاد، خواه از طریق تحریم آمریکا باشد و یا به واسطه اتخاذ تدابیر و اقدامات دیپلماتیکی که این رویکرد آمریکا را محکوم می‌کند و نیز در قالب تحرکاتی که  مردم ما انجام خواهند داد.

وی افزود: ما به نوبه خود پیشتر هشدار داده بودیم که چنین اقدامی موجب تنش و بی‌ثباتی در منطقه خواهد شد در نتیجه تمام عواقب آن متوجه دولت آمریکا خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه با وجود چنین دولتی که آشکارا از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند و حمایت خود را نه قولا که عملا به نمایش گذاشته است، نمی‌توان امنیت و صلحی را در منطقه متصور بود، تصریح کرد: ما از مجامع عربی و اسلامی و بین المللی می‌خواهیم که نقش تماشاگر را نداشته باشند و سکوت نکنند و عکس العمل آنها در مرز نکوهش و محکومیت متوقف نگردد. باید فشارهای بین المللی اعمال شود تا از این اقدام عقب نشینی شود چون همان طور که گفته شد این امر موجب بی‌ثباتی در منطقه خواهد شد که  مسئولیت آن با دولت آمریکا خواهد بود.