تحولات یمن در هفته گذشته/از درگیری در صنعا تا مرگ علی عبدالله صالح

شهر صنعا، پایتخت یمن، طی هفته گذشته شاهد یکی از تعیین‌‎کننده‌ترین تحولات جنگ چند ساله کشور یمن بود که در روند آتی مبارزه مردم یمن علیه متجاوزات خارجی و عناصر داخلی آنها نقش چشمگیری خواهد داشت.

درگیری هواداران عبدالله صالح و یگان‎های انصارلله 

رسانه‌های خبری روز شنبه از درگیری و زدوخوردهای پراکنده بین یگان‎های مردمی انصارالله یمن و هواداران طارق صالح، برادر علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن خبر دادند که از روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده بود.

منبع اصلی تمام خبرها از یمن رسانه‌های عربی‌زبان، به ویژه رسانه‌های سعودی بودند که همگی از پیشروی گسترده هواداران علی عبدالله صالح و عقب‌نشینی نیروهای انصارالله خبر می‌دادند.

به گزارش «العربیه» شهر صنعا، پایتخت یمن، صحنه درگیری‎های خونین بین یگان‎های مردمی انصارالله یمن و هواداران صارق صالح، برادر علی عبدالله صالح ،رئیس‌جمهور کنونی یمن، بوده که طی این درگیری‎ها ده‌ها نفر از دو طرف کشته و زخمی شده‌ است تا اینکه روز جمعه توافق آتش‌بسی بین آنها صورت گرفته که چند ساعت بیشتر طول نکشیده و نقض نشده‌ است.

العربیه می‌افزاید که در این درگیری‎ها تاکنون دست‌کم 80 نفر کشته و 150 تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

در همین حال شبکه خبری اسکای‌ نیوز مدعی شده که نیروهای انصارالله از چندین پایگاه خود در صنعا عقب نشینی کردند و همچنین برخی منابع می‌گویند نیروهای هوادار طارق صالح، عبدالخالق الحوثی برادرزاده دبیرکل انصارالله یمن را دستگیر کردند.

چرخش علی عبدالله صالح به سوی سعودی‌ها

علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن، روز شنبه در نطقی تلویزیونی به ناگهان اعلام کرد ائتلاف با یگان‎های مردمی انصارالله به پایان رسیده و به نیروهای تحت امر خود در شهر صنعا، دستور داد از این پس از سران انصارالله تبعیت نکنند .

رئیس‌جمهور پیشین یمن ضمن اینکه به صورت رسمی از پایان ائتلاف خود با یگان‌های مردمی انصارالله یمن خبر داد همزمان اعلام کرد آماده گفتگو با ائتلاف سعودی است.

رئیس‌جمهوری پیشین یمن همچنین خطاب به ائتلاف سعودی گفت: ما به برادران و همسایگان‌مان قول می دهیم که به محض برقراری آتش‌بس و برداشت‌ شدن محاصره، از طریق مقام قانونی که مجلس‌مان تعیین می کند، به طور مستقیم با آنها وارد گفتگو بشویم.

رئیس‌جمهور پیشین یمن در چرخشی آشکار اعلام کرد آماده است تا «صفحه جدیدی» را در رابطه با عربستان و دیگر کشورهای عربی آغاز کند.

نطق تلویزیونی عبدالله صالح، البته نقطه اوج درگیری‎های میان یگان‎های انصارالله و هواداران صالح بود که اواسط هفته گذشته در پی شکست مذاکرات وارد جنگ مسلحانه شهری شدند.

پشتیبانی جنگنده‌های سعودی از صالح 

با اعلام خروج رسمی علی عبدالله صالح و هوادارانش از ائتلاف ضدسعودی و پیوست آنها به دشمنان مردم یمن، جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی شامگاه روز یکشنبه در حمایت از صالح بار دیگر مناطق مسکونی یمن را بمباران کردند که در پی آن شماری کشته شدند.

سخنگوی انصار الله یمن در گفتگو با شبکه خبری «العالم» اعلام کرد: جنگنده‌های سعودی اکنون از شبه نظامیان خیانتکار پشتیبانی هوایی می‌کنند و هر مکانی که در داخل صنعا از وجود آنان پاک شده است را بمباران می‌کنند.

رسانه‌های محلی نیز به نقل از ساکنان محلی گزارش دادند که جنگنده‌های ائتلاف متجاوز روز یک‌شنبه مناطق مسکونی در استان صعده را بمباران کردند که در پی آن 12 عضو یک خانواده کشته شدند.

همچنین بنا به گزارش رویترز جنگنده‌های سعودی شامگاه روز یکشنبه مواضع یگان‌های مردمی انصارالله یمن در شهر صنعا را بمباران کردند.

بنا به برخی گزارش‎ها جنگنده های متجاوز عربستان محل سازمان رادیو و تلویزیون را در منطقه الثوره در شمال صنعا پایتخت یمن بمباران کردند.

واکنش جنبش انصارالله به ادعای سقوط شهر صنعا

محمد عبدالسلام ، سخنگوی جنبش انصارالله یمن روز یکشنبه در واکنش به درگیری‎های اخیر بین هواداران علی عبدالله صالح  و انصارالله  گفت که آحاد ملت یمن در کنار دولت این کشور برای حفظ امنیت و ثبات قرار دارند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش که در توییتر منتشر شده، ادعاهای رسانه‎های سعودی درباره سقوط شهر صنعا پایتخت یمن را مضحک خواند.

سخنگوی جنبش انصارالله با اشاره به اینکه رسانه‎ها روز شنبه سقوط پایتخت یمن و پنج استان دیگر را جشن گرفتند اظهار داشت: هواپیماهای متجاوز سعودی صنعا را به همراه پنج استان دیگر یمن بمباران کردند.

رسانه‎های عربستان از جمله العربیه و الحدث روز گذشته ضمن متوسل شدن به خبرسازی مدعی سقوط بخش‎های حیاتی شهر صنعا شده بودند.

عبدالسلام با طرح سوالی گفت که چرا هواپیماهای متجاوز باید مناطق سقوط کرده را بمباران کنند.

وی تاکید کرد که طرح سقوط صنعا توطئه‎ای علیه ملت یمن بود که طراحان آن خود ساقط شد.

عبدالله صالح مجری طرح امارات و عربستان

پایگاه شبکه الجزیره در گزارشی درباره تحولات اخیر یمن به نقل از مقامات یمنی می‌نویسد: تصمیم صالح برای «منزوی‌کردن حوثی‌ها (انصارالله یمن)»که هم‌‌اکنون کنترل شهر صنعا و مناطق زیادی از یمن را در اختیار دارند، اوایل سال جاری در شهر ابوظبی امارات و با همکاری عربستان سعودی طرح‌ریزی شده بود.

یک مقام ارشد یمنی به الجزیره می‌گوید که برهم‌زدن ائتلاف صالح-انصارالله به هدف ایجاد راه برون‌رفتی برای خروج ائتلاف سعودی از بن‌بست کنونی در جنگ یمن صورت گرفته بود.

این مقام یمنی که نخواسته نامش فاش شود تصریح می‌کند: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان تحت تأثیر امارات متحده عربی تصور می‌کند با چرخش حمایتی از منصور هادی (رئیس‌جمهوری فراری یمن به عربستان) به سمت علی عبدالله صالح، می‌تواند جنگ را به نفع خود به پایان برساند.

پایان یک خیانت

درگیری‎ها و زدوخوردهای خیابانی بین هواداران علی عبدالله صالح و نیروهای انصارالله یمن از روز چهارشنبه گذشته به صورت مداوم درشهر صنعا ،پایتخت یمن و دیگر شهرها ادامه داشت تا اینکه منابع خبری بعدازظهر روز دوشنبه اعلام کردند یگان‎های انصارالله یمن موفق شدند کنترل منزل علی عبدالله صالح در منطقه الکمیم صنعا را به دست گیرند.

یمن در هفته‌ای که گذشت؛ از سقوط شهر صنعا تا مرگ علی عبدالله صالح

پس از آن اخبار ضدونقیضی از مرگ خود علی عبدالله صالح منتشر شد که سرانجام سلیم المغلس از فرماندهان جنبش انصارالله در گفتگو با شبکه العالم کشته‌شدن علی عبدالله صالح را تأیید کرد.

پس از سلیم المغلس و انتشار تصاویر جنازه علی عبدالله صالح وزارت کشور یمن نیز طی بیانیه‌ای ضمن تأیید مرگ صالح اعلام کرد سرانجام پس از چند روز فتنه شبه‌نظامیان و رئیس‌شان پایان یافت.