به گزارش مشرق، همانطور که همه ما می دانیم مهمترین و اصلی ترین دلیل چاقی، خوردن بیش از حد است. این خوردن زیاد خود دلایل بسیاری دارد که گاهی بعضی از آن ها مخفیانه و بدون اینکه بدانید باعث می شوند تا بیشتر غذا خورده و چاق شوید.

دوستان:

گاهی اوقات بهترین دوستان شما می توانند بزرگترین دشمنان رژیم شما باشند. برای مثال وقتی برای قدم زدن با دوستان خود بیرون می روید ممکن است، دوستانتان گشنه باشند و قصد خوردن غذایی را داشته باشند. در این صورت دیگر شما هم نمی توانید مقابله کرده و کمتر غذا بخورید و در بیشتر اوقات نیز مجبورید تا از فست فود ها استفاده کنید که اصلا سالم نیستند. در این شرایط می توانید بر روی دوستان خود تاثیر گذاشته و آن ها را نیز از خوردن منصرف کنید که البته این کار یک مقدار مشکل است.

بشقاب:

این عامل یکی از پنهان ترین دلایل زیاد غذا خوردن است. شاید متوجه آن نشده باشید که بشقاب های بزرگ باعثمی شوند تا شما نیز حجم بیشتری غذا بخورید. سعی کنید تا حداقل برای شام ها از از پیش دستی های کوچک استفاده کنید. در ابتدا این کار باعثمی شود تا مقداری احساس گرسنگی کنید اما نگران نباشید زیرا این کار بیشتر به نفع خودتان است.

خستگی:
بیشتر افراد به اشتباه راه فرار از خستگی را خوردن غذا میدانند و در هنگام خستگی بدون توجه به عواقب آن به خوردن روی می آورند. برای جلوگیری از این اشتباه سعی کنید تا وقت خواب خود را تنظیم کنید و یا در هنگام خستگی مقداری استراحت کنید یا از مایعات استفاده کنید. همچنین برای زمان خستگی می توانی از غذاهای سالم استفاده کنید و بی توجه هر چیزی را نخورید.

ناراحتی:
گاهی افراد وقت خود را باخوردن پر میکنند زیرا ناراحت هستند و هیچ اتفاق هیجان انگیزی در زندگی ندارند. همچنین این افراد بیشتر سعی میکنند تا به تماشای تلویزیون بپردازند و در کنار آن تنقلات ناسالم مصرف کنند. این امر دو جنبه بد دارد زیرا خوردن تنقلات ناسالم باعثافزایش خطر بیماری ها و وزن می شود و همچنین بیشتر کارشناسان معتقد هستن که خوردن در مقابل تلوزیون حرکت درستی نیست. در این شرایط تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که به دنبال ریشه ناراحتی بروید و سعی نکنید تا با خوردن آن را فراموش کنید.

مایعات:
گاهی همین مایعات نیز میتوانند سبب پرخوری شما بشوند. استفاده کم از مایعاتی مانند آب باعثمی شود تا آب بدن شما به مرور کم شده و شما احساس تشنگی کنید اما در بعضی شرایط تشنگی حس متفاوتی مانند گشنگی را به شما القا میکند که همین باعثمی شود تا شما ناخواسته اقدام به خوردن چیزی کنید. به طور کلی پزشکان پیشنهاد می کنند تا روزی هشت لیوان آب مصرف کنید و ما نیز نباید این مسئله را نادیده بگیریم.
تند خوردن:
برای این مسئله در ابتدا باید بدانید که چه مقدار طول میکشد تا یک وعده غذایی را میل نمایید. افرادی که در کمتر از ۲۰ دقیقه غذای خود را تمام می کنند در معرض خطر زیاد خوری هستند. خوردن غذا در مدتی کمتر از ۲۰ دقیقه باعثمی شود تا فرمان های سیر شدن به مغز شما نرسیده و شما طلب غذای بیشتر کنید. برای این امر بهتر است اهسته تر غذا بخورید و یا غذاهارا به تعداد دفعات بیشتری بجوید.
محرومیت:
این دلیل به آن گونه که شما فکر میکنید نیست. افرادی هستند که فکر می کنند اگر چیزی را نخورند از دستشان رفته و دیگر نمی توانند آن را تجربه کنند پس در این زمان است که به زیاد خوری روی می آورند تا از امکاناتی که در اختیارشان قرار گرفته محروم نمانند و بتوانند به راحتی هرچه که دوست دارند میل نمایند.

فردا رژیم میگیرم:

شاید صدها بار این جمله را باخود تکرار کرده اید که قصد دارید ار فردا رژیم غذایی خود را شروع کنید. البته این جمله باعث می شود تا شما هرمقدار که دوست دارید، امروز غذا بخورید زیرا از فردا دیگر نمی توانید آن ها را مصرف کنید. برای جلوگیری از این اتفاق کافی است تا این جمله را عوض کرده و به جمله ای واقع گراینه و عملی تر تبدیلش کنید. برای مثال شما می توانید بگویید: من از همین الان رژیم میگیرم.