به گزارش مهر به نقل از پایگاه خبری السومریه، عراق امروز جمعه آخرین پایگاه را از نظامیان آمریکایی در شهر الناصریه در جنوب تحویل گرفت تا تعداد کل پایگاههای نظامی تحویل گرفته شده به ۵۰۵ پایگاه برسد، این گام در راستای تکمیل عقب نشینی کامل نظامیان آمریکایی به موجب توافقنامه امنیتی امضا شده میان بغداد و واشنگتن انجام شد.

در این زمینه حسین الاسدی نماینده نخست وزیر عراق در امور تحویل پایگاههای نظامی گفت: عراق امروز پایگاه نظامی در الناصریه را تحویل گرفت که آخرین پایگاهی است که نظامیان آمریکایی به عراق تحویل داده اند.

وی افزود: با تحویل این پایگاه که نظامیان آمریکایی از سال ۲۰۰۳ در اختیار داشتند، ما(عراقی ها) ۵۰۵ پایگاه را تحویل گرفته ایم و این گام، بزرگترین روز پس از گذشت ۹ سال از اشغالگری و روز وحدت ملی به شمار می رود.

الاسدی خاطر نشان کرد نظامیان آمریکایی باقی مانده نیز پس از تحویل این پایگاه، خاک عراق را ترک خواهند کرد.

وی تصریح کرد: ملت عراق پس از عقب نشینی کامل، دیگر هیچ نظامی یا خودروی نظامی آمریکایی را در کشورشان نخواهند دید.

تحویل پایگاه نظامی در الناصریه یک روز پس از جشن عقب نشینی نظامیان آمریکایی در بغداد با حضور لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا انجام می شود که روز گذشته وارد عراق شده است.

پانتا گفت: ماموریت عراق پس از عقب نشینی آمریکا در پایان سال جاری، اداره امنیت خود به شکل واقعی است.

وزیر دفاع آمریکا در عین حال اذعان کرد نیروهای عراقی اعم از ارتش و پلیس قادر هستند هر گونه تهدیدی از سوی القاعده را دفع کنند.

نظامیان آمریکایی در حالی تا پایان امسال، عراق را ترک می کنند که ۹۰۰ هزار نیروی امنیتی عراقی برای مقابله با هر گونه تهدیدی در داخل کشورشان آماده هستند، با این حال به گفته مسئولان نظامی و سیاسی عراقی و آمریکایی، آنها قادر به حمایت از مرزهای زمینی، دریایی و هوایی نیستند.

خاطر نشان می شود توافقنامه امنیتی امضا شده میان بغداد و واشنگتن در پایان نوامبر ۲۰۰۸ بر آموزش و آماده سازی نیروهای عراقی پیش از عقب نشینی تمام نظامیان آمریکایی از خاک عراق حداکثر تا پایان ۳۱ دسامبر ۲۰۱۱(سال جاری میلادی) تاکید می کند، نیروهای رزمی آمریکا در ۳۰ ژوئن ۲۰۰۹ از تمام شهرها و روستاهای عراق عقب نشینی کرده بودند.

ارتش آمریکا اعلام کرده است کمتر از هفت هزار نظامی آمریکایی در عراق باقی مانده اند.

انتظار می رود روابط عراق و آمریکا در مرحله آینده در چارچوب آنچه به توافقنامه چارچوب راهبردی معروف شده است و بر همکاری و مشارکت میان دو کشور در زمینه های اقتصادی، دیپلماتیک، فرهنگی و امنیتی تصریح می کند، ادامه یابد، با این حال العربیه شبکه ای که وابسته به عربستان سعودی و از زمان سرنگونی رژیم اقلیتی صدام معدوم و روی کار آمدن نمایندگان اکثریت مردم، رویکرد منفی و خصمانه ای در برابر دولت منتخب عراق در پیش گرفته است، مدعی شد نگرانی هایی درباره توافقات پشت پرده میان بغداد و واشنگتن برای ادامه حضور نظامی آمریکا در عراق وجود دارد.