فراوانی نام‌های انتخاب شده در ۹ ماه سال ۹۶

سیف الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در نشست خبری بزرگداشت روز ثبت احوال که امروز(یکشنبه) برگزار شد؛ با اشاره به آمار و ارقام ثبت شده در ثبت احوال اظهار کرد: میزان عمومی مرگ و میر در ایران، ۴.۷ به ازای هر هزار نفر جمعیت است.

وی افرود: نسبت جنسی در کل مرگ‌ و میرهای به ثبت رسیده در کشور در سال ۱۳۹۵، معادل ۱۲۹ مرد به ازای هر ۱۰۰ زن است و علل عمده مرگ‌ و میرها بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ و تومور، بیمار‌ی‌های دستگاه تنفسی و حوادث غیرعمد است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور  در رابطه با فراوانی نام‌های انتخاب شده در ۹ ماه سال ۹۶، گفت: برای پسران نام‌های امیرعلی، محمد، امیرحسین، ابوالفضل و علی و برای دختران نام‌های فاطمه، زهرا، زینب، نازنین زهرا، یسنا بیشترین فراوانی را دارند.

ابوترابی تصریح کرد: نسبت جنسی در زمان تولد ۱۰۵ دختر به ازای ۱۰۰ پسر است.

وی افزود: میانگین سن در اولین ازدواج برای دختران ۲۳ سال و برای پسران ۲۷ سال است و میزان عمومی طلاق در کشور ۲.۱ به ازای هر هزار نفر جمعیت است.

ابوترابی گفت: میانگین زمان زندگی مشترک زوجینی که طلاق گرفته اند، ۹ سال است و میانگین سن طلاق در مردان ۳۶ سال و در زنان ۳۱ سال است.

در حال تکمیل...

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: در سوم دی ماه 1297 با تنظیم اولین سند در تهران سازمان ثبت احوال تشکیل شد و در سال 1305 در همه استان‌های کشور سازمان ثبت احوال شکل گرفت و تقریبا یک قرن از خدمت‌رسانی به مردم می‌گذرد و محوری‌ترین وظایف این سازمان ثبت رویدادهای حیاتی مانند ولادت، وفات، ازدواج، طلاق و مهاجرت است. همچنین صدور اسناد هویتی از مهم‌ترین وظایف ثبت احوال به شمار می‌رود.

ابوترابی افزود: 99.6 درصد ولادت‌ها در 15 روز نخست و 99.3 وفات‌ها در مدت 10 روز به ثبت می‌رسند تا پایگاه ثبت احوال برای نظام برنامه‌ریزی کشور قابل استناد باشد. زمانی که ثبتی صورت می‌گیرد، از طریق سامانه الکترونیکی به پایگاه ثبت احوال ارسال می‌شود و این سایت به روز است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور ثبت مهاجرت را یکی از دغدغه‌های پیشین دانست و گفت: به تمامی مراکز ابلاغ شده است که به اظهارات افراد استناد نکرده و سامانه کد پستی در رابطه با محل سکونت افراد مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد.

وی افزود: تحقق نظام جامعه‌ شناسایی‌ ایرانیان، صدور کارت هوشمند ملی، ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت و ارائه خدمات هویتی از جمله صدور شناسنامه و کارت ملی و تغییر نام از جمله وظایف این سازمان است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور از آمار انتشار شده در 9 ماه سال 96 خبر داد و گفت: در این 9 ماه یک میلیون و 138 هزار و 246 واقعه ولادت در کشور به ثبت رسیده است که از این تعداد، 586 هزار و 205 نفر پسر و 552 هزار و 41 نفر دختر هستند.همچنین به لحاظ جنسیتی به ازای هر 100دختر، 106 پسر به ثبت رسیده است و میانگین سن مادران 28 سال و 10 ماه و میانگین سن پدران 33 سال است.

وی افزود: در سال 95 به ازای هر یک هزار نفر، 8.8 نفر ازدواج به ثبت رسیده است. این در حالی است که در سال 90، 11.4 در هزار بود. افزایش سن دختران و پسران در اولین ازدواج عامل اصلی این اتفاق است و از سال 91 تا 95 میانگین سن اولین ازدواج برای زنان 4 ماه و برای مردان 6 ماه افزایش پیدا کرده است.

ابوترابی افزود: میانگین سن اولین ازدواج در مردان 27 سال و 3 ماه و در زنان 23 سال است. از 481 هزار و 809 ازدواج، 1076 ازدواج مربوط به زنان سالمند بالای 60 سال است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: از سال 90 تاکنون میزان رشد طلاق از 1.9 به 2.1 رسیده است. در 9 ماه سال 96، 133 هزار و 366 واقعه طلاق به ثبت رسیده است و میانگین زمان زندگی مشترک زوجین 9 سال است.

ابوترابی افزود: در 67 درصد طلاق‌های به ثبت رسیده عمر ازدواج کمتر از 10 سال، در 45 درصد طلاق‌ها این رقم کمتر از 5 سال و در 11 درصد طلاق‌های صورت گرفته عمر ازدواج کمتر از یک سال بوده است. میانگین سن طلاق در مردان 36 سال و 5 ماه و در زنان 31 سال و 7 ماه است.

وی خاطرنشان کرد: در 9 ماه ابتدای سال، 2 میلیون و 450 هزار شناسنامه‌ تعویضی را شاهد بودیم که عمدتا برای افرادی است که به 15 سال رسیدند و همچنین در نیمه اول سال 440 هزار شناسنامه المثنی صادر شده است.

ابوترابی در ارتباط با کارت های هوشمند ملی گفت: 32 میلیون و 800 هزار نفر پیش ثبت نام کرده اند و از این رقم برای بیش از 30 میلیون و 664 هزار و 596 نفر کارت صادر کرده‌ایم. از این میان کمتر از 30 میلیون نفر به مراکز مراجعه و کارت خود را دریافت کردند. لذا تقاضا می‌کنیم که مردم به مراکز مراجعه کنند و کارت‌های صادر شده را دریافت کنند، چرا که سریال کارت‌های قبلی پس از یک هفته باطل شده و قابل استفاده نیستند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با تاکید بر اینکه کارت‌های ملی قدیمی از فروردین سال 97 فاقد اعتبار خواهند بود، گفت: زمینه تمدید کارت‌های قدیمی را نداریم و کسانی که پیش ثبت نام کرده‌اند، می‌توانند تا زمان صدور کارت از کارت‌های قبلی استفاده کنند، اما اگر اقدام صورت نگرفته باشد در سال جدید برای انجام امور اداری خود به مشکل برمی‌خورند.

ابوترابی در رابطه با استفاده از کارت هوشمند ملی به عنوان کارت بانکی گفت: یکی از بانک‌ها داوطلب شده تا خدمات بانکی را به دارندگان کارت هوشمند ملی ارائه دهد. این خدمات شامل استفاده از کارت هوشمند ملی به عنوان کارت برای دریافت وجه از دستگاه‌های خودپرداز، افتتاح حساب در بانک مورد نظر بدون مراجعه به بانک و امکان حواله وجه نقد است.

وی خاطرنشان کرد: ظرف مدت یک هفته از این بانک رونمایی می‌شود.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور تاکید کرد: کارت‌های هوشمند ملی از ضریب امنیتی بالایی برخوردارند و قابل استعلام هوشمند از پایگاه‌ها هستند. تلاش ما تحقق آرمان یک کارت برای هر ایرانی است.