عدم توافق روسیه و انگلیس درباره بشار اسد

«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس جمعه گذشته به منظور رایزنی با مقامات روسیه وارد این کشور شد؛ این اولین سفر وزرای خارجه انگلیس به مسکو طی 5 سال اخیر است.

جانسون در گفت‌وگویی با کانال یک روسیه که شنبه (دیروز) پخش شد، گفت: «ما (لندن و مسکو) در خصوص بشار اسد توافق نداریم، روسیه بر حسب موقعیتش ، نظر خود را در این باره دارد؛  به نظرم این به معنای حمایت غیرمشروط نیست اما روسیه او را در قدرت نگه داشته است.»

 وزیر خارجه انگلیس بار دیگر ادعای حمله شیمیایی در خان‌شیخون را تکرار کرد و مدعی شد تمام ادله‌های موجود در نزد لندن نشان می‌دهد دولت اسد در پشت پرده این حمله شیمیایی در حومه ادلب بوده است.

 جانسون در ادامه گفت: «لندن آماده است در صورت درخواست آمریکا برای پاسخ به حمله شیمیایی، حملات هوایی علیه دولت بشار اسد انجام دهد.»

وزیر خارجه انگلیس در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع توافق هسته‌ای ایران پرداخت و تأکید کرد که این توافق هنوز زنده است اما به حمایت و کار نیاز دارد و اینکه کشورهای گروه 1+5 که به آن اهمیت می‌دهند، با یکدیگر همکاری کنند.

وی در ادامه مدعی شد: «کل خاورمیانه و منطقه خلیج (فارس) دوره بسیار سختی از تنش‌ها را تجربه می‌کند. در اینجا نقش ایران می‌تواند بسیار تحریک کننده و مخرب باشد. در این زمان ما نیازمند جهش هستیم. و باید با شرکای خود همکاری داشته باشیم تا بتوانیم پیشرفتی را محقق سازیم و از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کنیم».

دیپلمات ارشد انگلیس ادامه داد: «برای من این مسئله کاملا واضح است هنگامی که به مشکلی که هم‌اکنون در کره‌شمالی با آن مواجه هستیم، می پردازیم».