درخواست نوری المالکی از مردم اقلیم کردستان

«نوری المالکی» معاون رئیس‌جمهور عراق، طی یک گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه «روداو»، اعلام کرد که مسئله همه‌پرسی با حکم دادگاه فدرال عراق، پایان یافت و باید صفحه جدیدی باز شود. لذا از دولت منطقه کردستان و دولت مرکزی می‌خواهم که دور یک میز جمع شوند و بر اساس قانون اساسی، گفت‌وگوها را آغاز کنند.

وی افزود: با پایان یافتن مسئله همه‌پرسی پس از حکم دادگاه فدرال و پذیرش آن از سوی منطقه کردستان؛ دیگر عدم بازگشت به قانون اساسی و آغاز گفت‌وگوها توجیهی ندارد. دولت مرکزی اکنون باید فورا گفت‌وگو بر اساس قانون اساسی را آغاز کند و از منطقه کردستان بخواهد که دور یک میز بنشینند و مشکلاتشان را حل و فصل کنند. من معتقدم که دولت به زودی این اقدام را خواهد کرد. از برادرانمان در منطقه کردستان نیز خواستار انعطاف و اقدام بر اساس قانون اساسی و تسلیم کلیه درآمدهای نفطی هستیم. 

المالکی افزود: کردها به عنوان شرکاء و برادران ما در این کشور بازخواهند گشت و این درست نیست که هر کسی با کردها دشمنی کند، رای بیشتری در انتخابات آتی کسب کند. این منطق بر ماهیت سیاست تعامل با منطقه کردستان نیز حاکم نیست.منطقه کردستان بخشی از عراق و ملت کرد بخشی از ملت عراق هستند و شایسته آن هستند که ما به آنها چیزهای بیشتری بدهیم. من مخالف قطع کمک‌ها یا سهم منطقه کردستان هستم اما برای اینکه ما کاملا شفاف باشیم باید منطقه کردستان نیز، کلیه درآمدهای خود را به دولت مرکزی دهد. دولت نیز در مقابل باید سهم منطقه کردستان را کامل بدهد. ما هرگز از تلاش برای ایجاد همگرایی و تدوین راهکار برای تحقق منافع ملت عراق از جمله کردها دست برنمی‌داریم.