تهرانی‌ها چقدر یارانه می‌گیرند؟

نعمت‌الله ترکی در ششمین جلسه شورای اداری استان تهران که به ریاست محمد حسین مقیمی استاندار در محل استانداری برگزار شد، رویکردهای بودجه سال 97 را ارائه کرد.

وی تصریح کرد: بودجه سال 97 بر اساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی تهیه شده و تا پایان اسفند ماه بودجه عملکردی دستگاههای اجرایی تهیه می‌شود. تاکنون بیش از 90 درصد کار بودجه ریزی عملیاتی دستگاهها پیشرفت داشته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران افزود: دیگر تعیین سقف و رقم در بودجه نداریم و هر دستگاهی با توجه به ارائه گزارشهای سه ماه به سه ماه بودجه دریافت می‌کند.

ترکی به اولویتهای برنامه‌ای بودجه 97 اشاره کرد و گفت: موضوع " آب" اولین برنامه ما برای شهر تهران است. پس از آن کشاورزی، آبیاری تحت فشار، آبخیزداری، آب شرب پایتخت و شهرستانها، محیط زیست، مقابله با آلودگی هوا و ریزگردها، ساماندهی حمل و نقل عمومی، توجه به مسکن و بافتهای فرسوده شهر و روستا مهمترین اولویتهای استان تهران در سال 97 است؛ پس از این اولویت ها، توسعه همگام با اشتغال قرار دارد.
وی اضافه کرد: در بودجه عمرانی سهم ما از 4.3 در بودجه سنتی به 30 درصد رسیده و در واقع سهم بودجه عمرانی ما در سال 97، 2 هزار میلیارد است.

ترکی همچنین به سرفصل چهارم لایحه بودجه 97 "عدالت اجتماعی" و پرداخت "یارانه نقدی" به نیازمندان اشاره و اظهار کرد: بودجه ریزی عملکردی و افزایش بودجه عمومی به 28 درصد برای اولین بار است که در کشور توسط دولت اتفاق می‌افتد تا بودجه کشور متکی به نفت نباشد.

وی ادامه داد: 41 میلیون و 800 هزار نفر در سال 97 یارانه خواهند گرفت که سهم کمیته امداد بالغ بر 4 میلیون، بهزیستی بالغ بر 3 میلیون و بازنشستگان بالغ بر 4 میلیون، بیماران خاص 1 میلیون، زنان سرپرست خانوار 3 میلیون، گروههای خاص 1 میلیون، ایثارگران 1 میلیون، سایر 1 میلیون نفر است؛ البته اینکه عنوان شده 40 درصد یارانه‌بگیران از لیست حذف خواهند شد هنوز قطعی نیست.
ترکی گفت: ماهانه 600 میلیارد تومان یارانه به تهرانی‌ها پرداخت می‌شود که خیلی از این یارانه‌بگیران نیازمند نبوده و می‌توان کسانی را که به یارانه نیاز ندارند، یارانه آنها را در بخش عمرانی هزینه کرد. 50 درصد یعنی 300 میلیارد تومان این بودجه باید به دولت برگردد.