فارین پالیسی: مردم ایران از تو متنفرند آقای ترامپ

‌فارین‌‌پالیسی با اشاره به مواضع دوگانه دولت آمریکا درباره ملت ایران می‌نویسد:
حمایت‌های ریاکارانه ترامپ از اغتشاشات اخیر در ایران بازخورد منفی خواهد داشت. اعتراضات ایران می‌تواند جنبه‌ای از سیاست خارجی دولت ترامپ را برملا سازد که برای اعتبار آمریکا زیان‌بار است. این رویکرد یعنی انتقاد از حقوق بشر در برخی کشورها و در عین حال بستن چشم‌ها به روی برخی حقایق دیگر کشورها دقیقا بر رویکرد گزینشی و دوگانه آمریکا دلالت دارد.
نخستین سفر خارجی ترامپ به عربستان سعودی و جایی بود که ترامپ به جای حمایت از آزادی بیان و برابری جنسیتی از منافع و ارزش‌های مشترک میان واشنگتن و ریاض سخن گفت. آمریکا و عربستان سعودی اولویت‌های مشترک دارند ولی در کشوری که زنان شهروند درجه دو محسوب می‌شوند و هتل ریتز - چارلتون به عنوان یک بازداشتگاه سلطنتی توجه همگان را به خود جلب کرده است، ارزش‌های مشترکی میان آمریکا و سعودی‌ها نمی‌تواند وجود داشته باشد.
البته به طور قطع پیش‌تر نیز ذخایر نفتی سعودی چشم روسای جمهوری آمریکا را کور کرده بود ولی این نفت نبود که چشم ترامپ را در برابر نقض حقوق بشر کور می‌کند. از عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر در کاخ سفید استقبال می‌کند، ترامپ در برخورد با شی‌جینپینگ رئیس‌جمهور چین نیز حقوق بشر را نادیده می گیرد، از صمیم قلب به رجب‌طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه تحکیم پایه‌های قدرت وی را تبریک می‌گوید.
ترامپ درباره ایران گفته است شهروندان ایرانی، آزادی را فریاد می‌زنند و سیاست آمریکا حمایت از این آرزوهاست. برای تیم ترامپ، لفاظی‌ها درباره حقوق بشر صرفا به مثابه چماقی است برای کوبیدن بر سر دشمنان سیاسی هر گاه که لازم باشد.
مشکل اینجاست که دشمنان آمریکا این تناقض و دوگانگی را می بینند. چنان‌که آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر معظم ایران نیز بر نقش عوامل خارجی در اغتشاشات اخیر این کشور تاکید کرد.
مردم ایران به حمایت های لفظی و استقبال آمریکا از اعتراضات اعتنایی نکردند. واکنش آنها به طور قطع از این واقعیت ناشی می‌شود که نمی‌خواهند تحرکات مردمی در ایران شائبه حمایت خارجی به خود بگیرد.
 این حمایت ریاکارانه و دورویی آمریکا برای ایرانی‌هایی که همین دولت ترامپ تلاش کرده تا مانع از سفر آنان به آمریکا شود بسیار منزجر‌کننده و تنفرآمیز است. برای ایرانی‌ها این موضوع به گونه‌ای غیر قابل درک و هضم است که چگونه آمریکا می‌تواند در کنار و حامی آنها باشد، در حالی که از ورود آنها به آمریکا جلوگیری می‌کند.