آغاز  مذاکرات حزب الله با گروه‌های لبنانی

"خضر نورالدین" با اشاره تمجید نخست وزیر لبنان از نقش حزب الله در تنش زدایی در این کشور و استقبال او از مشارکت این  جنبش در دولت کنونی و آینده بیروت درباره تغییر موضع "سعدحریری" در خصوص حزب الله گفت: حریری موضع اش نسبت به حزب الله تغییری نکرده است. اما حزب الله با او  وارد گفت‌وگو های دوجانبه شده است. این مذاکرات تنها به حزب المستقبل به رهبری سعدحریری محدود نمی شود، حزب الله با تمام گروه های سیاسی قومی مذهبی لبنان وارد گفت‌‌وگو شده است و هیچ مشکلی با گروه ها (در دولت و کشور ) ندارد.

مذاکره با حریری

عضو شورای مرکزی حزب الله افزود: هنگامی که سعد حریری ( در عربستان) از سمت نخست وزیری لبنان استعفا کرد، حرب الله با خاندان حریری و تمام طرفدارانش وارد گفت‌وگو شد. این مذاکرات درخصوص لبنان ( و تاثیرات استعفای حریری بر کشور ) بود، بدون اینکه مشکلی بوجود آید. آنها تصریح کردند که مذاکرات مزبور  بسیار عالی و درخدمت به منافع ملی کشور بود.

انتخابات پارلمانی

وی درباره تمرکز عربستان بر انتخابات پارلمانی آینده لبنان و اینکه دولت آینده بیروت بدون مشارکت حزب الله تشکیل شود، گفت: اکنون یک سری گفت‌وگو ها بین گروه های سیاسی لبنان در جریان است و ما باید میان آن و موضوع انتخابات تفکیک قائل شویم. در این مذاکرات ممکن است، گروه ها دربرخی مسائل با همدیگر همکاری کنند و شاید هم بسترهای ائتلافات انتخاباتی فراهم شود.  با وجود این، هنوز زود است که در خصوص  انتخابات پارلمانی صحبت کرد و درباره آن نظر داد. این اشتباه است زیرا چنین نظری ممکن است برخلاف شرایط کنونی حاکم بر کشور باشد.

حاکمیت شرایط مناسب

خضر نورالدین در پاسخ به سئوال پایانی مینی براینکه " آیا احتمال دارد سعد حریری سکاندار دولت آینده بیروت باشد؟"  گفت: این موضوع بستگی به نتایج انتخابات پارلمانی آینده دارد که کدام گروه یا جریان سیاسی بتواند بیشترین کرسی را بدست آورد. مهم این است اکنون یک شرایط خوبی بر فضای سیاسی لبنان حاکم شده و حزب الله درحال توافق با برخی گروه های سیاسی لبنان است البته بعضی مشکلات کوچک دراین زمنیه وجود دارد که چندان مهم  نیستند. به هرحال، این اشبتاه است که قبل از برگزاری انتخابات بگویم چه شخصی کدام منصب را به عهده خواهد گرفت.

 *  سعدحریری همواره از حزب الله  لبنان انتقاده کرده و براین جنبش فشارهای سیاسی ، رسانه ای . .. زیادی وارد کرده است اما در گفت‌وگوی اخیرش با نشریه آمریکایی" وال استریت ژورنال " از حزب الله به خاطر نقش آفرینی در تنش زدایی در لبنان تمجید کرده و  از مشارکت این جنبش  در دولتش  و دولت آینده بیروت استقبال کرده است.