وقتی شال یکی از نوازندگان زن جشنواره فجر از سرش افتاد/عکس

سومین شب جشنواره موسیقی فجر با 10 اجرا از 9 گروه موسیقی به کار خود پایان داد. در میان این 9 گروه، چند گروه در میان شاخص های موسیقی ایران قرار دارند.

شاید یکی از اتفاقات جالب این جشنواره در شب سوم، تذکر حراست جشنواره به نوازنده خانم چینی باشد. به طوری که، خانه درام چین و محسن شریفیان (لیان) اجرای بخش بین‌الملل در فرهنگسرای نیاوران در سانس دوم را بر عهده داشتند. در این کنسرت اتفاق جالبی افتاد؛ شال یکی از نوازندگان زن از سرش افتاد و حراست جشنواره، روی سن آمد و شال را به حالت اول برگرداند که این نوازنده با حجاب اجرا کند.

 

حاشیه‌ای بر سومین شب جشنواره موسیقی فجر/ تذکر حراست جشنواره به نوازنده خانم

در ادامه به برخی دیگر از رویدادهای سومین شب از جشنواره موسیقی فجر، می‌پردازیم؛

نخستین اجرا در تالار وحدت برای ارکستر پارس به سرپرستی ناصر نظر بود. این گروه موسیقی شامل کودکان و نوجوانان مستعد دنیای موسیقی است. کنسرت ارکستر پارس طی دو بخش موسیقی ایرانی و ارکسترال برگزار شد. نکته جالب در خصوص این اجرا تعداد نوازندگان بود که به 450 نفر می رسید.

در سانس بعدی اردوان کامکار با گروهش سنتورنوازی کردند. در این کنسرت سنتورها به شکل نوینی که خود کامکار آن را ابداع کرده است، نواخته می‌شد. در این کنسرت خود کامکار هم به مدت 15 دقیقه تک نوازی کرد.

روبروی تالار و در سالن رودکی، کر ارکستر سمفونیک تهران به سرپرستی رازمیک اوحانیان به اجرای قطعات کلاسیک مشهور دنیا و آثار مربوط به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پرداخت. اجرای قطعات خاطره انگیر سال های گذشته جوی متفاوت را برای حضار رقم زده بود. در سانس بعدی سالن رودکی یاربانگ هم با خوانندگی پوریا اخواص و آهنگسازی حامد زند، میزبان مخاطبان خود بودند.

برج آزادی هم مثل همیشه میزبان گروه های موسیقی نواحی و طرفدارانشان بود.

موسیقی خوش ریتم جنوبی به همراه سازهای دلنشین بلوچی در گروه آوای دل، آوایی دلنواز را به گوش مخاطبانی که بسیاری از آن‌ها اهل بلوچستان و جنوب بودند، رساندند.

در فرهنگسرای نیاوران، مارکو بیزلی، موزیسین مشهور ایتالیایی، به همراه گروهش در فرهنگسرای نیاوران یکی از جذاب ترین اجراهای بخش بین الملل را رقم زدند. موسیقی کلاسیک این موزیسین حضار را متمرکز به سازهای روی سن کرده بود. مارکو بیزلی در رشته‌ موسیقی در دانشگاه بولونیا به مطالعه‌‌ دو سبک اصلی اواخر رنسانس - رسیتار کانتاندو (recitar cantando ) و چندصدایی مقدس و سکولار- پرداخت. او سپس فعالیت حرفه‌ای خود را در اجرا آغاز کرد و به ‌سرعت بر روی صحنه‌ مهم‌ترین سالن‌های اجرا رفت.

اما تمامی هیجان های این شب در سالن ایرانیان و اجرای حامد همایون در دو سانس خلاصه می شود. انرژی سالن تا آخرین قطعه ای که اجرا شد، لحظه ای کم نشد و سالن مانند زلزله می لرزید.

حاشیه‌ای بر سومین شب جشنواره موسیقی فجر/ تذکر حراست جشنواره به نوازنده خانم

همایون پس از دو شب از آغاز جشنواره تمام صندلی های سالن ایرانیان را برای نخستین بار پرکرد. کاری که شاید فقط از هواداران این خواننده بر می آمد. کنسرت همایون پشت سر هم قطعات را اجرا می کرد و مکثی میان اجراها نبود. همایون سالگرد نخستین اجرایش را که در دوره قبل جشنواره موسیقی برگزار شده بود، جشن گرفت.

اجرای قطعات «چتر خیس»، « بارون که زد»، «دوباره عشق»، «دیوونگی»، «نیمه من» از جمله اتفاقات کنسرت همایون بود.

به این ترتیب سومین شب از سی و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر به پایان رسید. این جشنواره تا 30 دی در 5 سالن ادامه دارد.