پشیمانی بازیگران از همکاری با کارگردان فاسد مشهور

دیوید کرام‌هولتس علیه کارگردانش در فیلم «چرخ شگفتی» که متهم به سوءاستفاده جنسی از دختر خوانده‌اش در سال ۱۹۹۲ شده است، صحبت کرد.

هر چند وودی آلن مدت‌هاست این ادعاها را رد می کند و هرگز اعلام جرمی نیز علیه وی صورت نگرفته، اما با انتشار نامه‌ای از دیل فارو دخترخوانده آلن در لس آنجلس تایمز این موضوع بار دیگر مطرح و در این شرایط پرسروصدا نیز شده است.

این نامه سرگشاده با عنوان «چطور کمپین #MeToo می‌توانست شامل حال وودی آلن نشود!» توجه زیادی را در موقعیتی که بحث سوءاستفاده جنسی در هالیوود به شدت گرم است، به خود جلب کرده است.

کرام‌هولتس اکنون نوشته از کار کردن با وودی آلن عمیقا متاسف است. وی گفته است: این یکی از اشتباه‌هایی است که خیلی دلم را شکست. نباید بگذاریم چنین مردانی صنعت سرگرمی ما، سیاست ما و دیگر حوزه‌ها را نمایندگی کنند. این حوزه‌ها نیاز به مردان واقعی دارد.

این سخنان در توییتر به سرعت بازتاب یافت و بحث‌هایی را به وجود آورد و از جمله باب واید از تهیه‌کنندگان سینما که قبلا نیز مدافع بی‌گناهی وودی آلن بود، بار دیگر از وی دفاع کرد.

اما کرام هولتس در پاسخ وی نوشته است: او یک قهرمان بود و من هم نمی‌خواستم این حرف ها را باور کنم. متاسفم باب اما من حالا حرف دیلن را باور می کنم.

به نظر می رسد کرام‌هولتس اکنون به مقاله‌ای ارجاع داده که با عنوان «من دهه‌ها یادداشت‌های شخصی وودی آلن را خوانده‌ام» در آرشیو شخصی وی که از سال ۱۹۸۰ در دانشگاه پرینستون نگهداری می‌شود، موجود است.

در عین حال، ربکا هال بازیگر هم اعلام کرده دیگر با وودی آلن همکاری نمی‌کند. وی که در فیلم جدید آلن جلوی دوربین رفت، دستمزدی را که بابت کار در این فیلم دریافت کرده به صندوق کمکی که از سوی ۳۰۰ چهره سینمایی به منظور مبارزه با آزار جنسی در محیط کار ایجاد شده، واریز می‌کند.

این بازیگر در فیلم «ویکی کریستینا بارسلونا» که دیگر ساخته آلن در سال ۲۰۰۸ بود نیز نقش‌آفرینی کرده بود. وی در عین حال از همکاری با این کارگردان مطرح عذرخواهی کرده است.

فارو در یادداشت جدیدش کیت وینسلت را برای بازی در «چرخ شگفتی»، بلیک لایولی را برای «کافه سوسایتی» و گرتا گرویگ را برای «تقدیم به رم با عشق» و همکاری با آلن سرزنش کرده است.

در پاسخ به این نامه، گرتا گرویگ هفته پیش از همکاری با وودی آلن ابراز پشیمانی کرد. وی که اکنون با تجربه نخستین کارگردانی اش برای فیلم «لیدی برد» با اقبال روبه‌رو شده در مصاحبه با نیویورک تایمز این مساله را مطرح کرد و گفت اگر اطلاعات اکنون را آن زمان داشت، در فیلم آلن بازی نمی‌کرد.

میرا سوروینو بازیکر دیگری است که هفته پیش اعلام کرد با وودی آلن همکاری نخواهد کرد و در نامه‌ای سرگشاده که به فارو نوشت، از او معذرت‌خواهی کرد.

کمپین #MeToo برای تشویق زنان به شکستن سکوت درباره سوءاستفاده جنسی به راه افتاده است.