رقابت فشرده برای پیراهن شماره یک تیم ملی

یکی از دلایلی که رقابت در خط دروازه را فشرده‌تر از سایر خطوط کرده انتخابهای کارلوس کی‌روش در سالهای قبل است.

در دو سال اخیر علیرضا بیرانوند دروازه‌بان شماره یک تیم ملی است، دروازه‌بانان دوم، سوم اما مرتب تغییر کردند.

در زمانی سوشا مکانی دروازه‌بان دوم بود، حتی زمانیکه در بازی سوریه- ایران بیرانوند به دلیل آسیب دیدگی بازی نکرد کی‌روش از سوشا استفاده کرد. در مقاطعی محمدرضا اخباری چنین نقشی را ایفا کرد و در مجموع حدود ۱۰ دروازه‌بان در یک سال اخیر به اردوهای تیم ملی دعوت شده‌اند.حالا رقابت اصلی بین شش دروازه‌بان خواهد بود.

علیرضا بیرانوند (پرسپولیس)، حسین حسینی (استقلال)، حامد لک (فولاد خوزستان) و رشید مظاهری (ذوب آهن) چهار دروازه‌بانی‌ هستند که در اردوی اخیر حاضر بودند. امیر عابدزاده (ماریتیمو پرتغال) و علیرضا حقیقی (اسکیلستونا سوئد) هم دو لژیونری‌اند که در اردوهای قبل شرکت کردند.

به احتمال فراوان رقابت بین این شش گلر خواهد بود که سه بلیت جام جهانی را برای خود رزرو کنند. محمدرضا اخباری و سوشا مکانی کار بسیار سختی برای بازگشت به تیم ملی خواهند داشت.

بیرانوند؛ گزینه اول

اگر اتفاق عجیب‌وغریبی نیفتد، بیرانوند با توجه به تجربه‌ای که دارد، دروازه‌بان اول ایران در روسیه خواهد بود. دروازه‌بان پرسپولیس در دیدارهای انتخابی جام جهانی نمایش قابل قبولی داشت و موفق شد رکورد گل نخوردن در دیدارهای انتخابی جام جهانی را به نام ایران ثبت کند.

درست است که او در بازی با سوریه خیلی خوب کار نکرد اما با توجه به اینکه کارلوس کی‌روش در اکثر دیدارهای دوستانه پس از صعود به جام جهانی هم از بیرانوند استفاده کرده مشخص است که انتخاب اصلی سرمربی تیم ملی در خط دروازه علیرضا بیرانوند است.

انتخابهای دیگر ریسک بالایی خواهد داشت. بیرانوند در دو سال اخیر تجارب ارزشمندی در دیدارهای ملی و باشگاهی کسب کرده است. کنار گذاشتن او و استفاده از یک دروازه‌بان کم تجربه‌تر کمی ریسک کار را بالا می برد.

این نکته را البته نباید فراموش کرد که کارلوس کی‌روش ثابت کرده در خط دروازه اهل ریسک است. او به راحتی مهدی رحمتی را کنار گذاشت و در دیدارهای انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ از رحمان احمدی استفاده کرد. در جام جهانی برزیل هم انتخاب او غافلگیرکننده بود و علیرضا حقیقی درون دروازه قرار گرفت. پیراهن شماره یک تیم ملی به حقیقی هم وفا نکرد و حالا بر تن علیرضا بیرانوند است.

دروازه‌بان پرسپولیس باید مراقب باشد که در این چند ماه باقیمانده مرتکب خطای بزرگی نشود، به هرترتیب بالای هشتاد درصد شماره یک ایران در روسیه به علیرضا بیرانوند می رسد.گلرهای دیگر حالا باید برای دو جای خالی دیگر رقابت کنند.

رشیدمظاهری: دروازه‌بان ذوب اهن در یکی، دو سال اخیر مشتری ثابت اردوی تیم ملی بوده است. نمایش او در لیگ  هم بد نبوده است. او رقبای سرسختی دارد و بدون شانس نیست. در بازی های دوستانه تیم ملی کی‌روش به مظاهری میدان داد و به نظر می رسد او را برای حضور در جام جهانی محک زده است.

حسین حسینی: کاملا خود را به روسیه نزدیک کرده است. حسینی پس از ثابت شدن درون دروازه استقلال به تیم ملی دعوت شد. حسینی اگر همین فرم خود را حفظ کند و افت نکند شانس کمی ندارد. علاوه بر کیفیت این بازیکن، رابطه کی‌روش با رحمتی هم شانس ملی پوش باقی ماندن حسینی را بالا برده است.

حامد لک: دروازه‌بان فولاد هم پای ثابت اردوهای اخیر بوده است. آیا او مسافر روسیه می شود؟ ماموریتی سختی پیش روی اوست. به نظر می رسد شانسش از بیرانود، مظاهری و حسینی کمتر است.

علیرضا حقیقی: پس از مدتها غیبت  امسال دوباره به تیم ملی دعوت شد. کی‌روش اما در دو بازی ایران با توگو و روسیه از حقیقی استفاده نکرد. مشخص نیست که کی‌روش دوباره روی دروازه‌بانی که سابقا علاقه زیادی به  آن داشت حساب باز خواهد کرد یا خیر؟  حقیقی اگر به اردوی نهایی دعوت شودبرای حضور در روسیه شانس خواهد داشت. دروازه‌بان اسکیلستونا در لیگ سوئد نمایش خوبی داشته است. او زمانی شماره یک تیم ملی بود اما پس از چند بازی نه چندان قابل قبول از چشم کی‌روش افتاد و کار سختی برای بازگشت به جایگاه قبلی خود دارد.

امیر عابدزاده: پسر احمدرضا عابدزاده برای دو بازی ایران مقابل پاناما و ونزوئلا به اردوی تیم ملی فراخوانده شد، هرچند که بازی نکرد. باید دید کادرفنی تیم ملی روی امیر حساب ویژه ای باز کرده است و یا تنها می خواستند او را از نزدیک محک بزنند. او عضو باشگاه ماریتیمو پرتغال است. در جام حذفی و جام اتحادیه به عابدزاده دوم فرصت بازی رسیده و او به خوبی از این فرصت ها استفاده کرده است، با این حال باید پذیرفت احتمال اینکه پس از ۲۰ سال یک عابدزاده دیگر در جام جهانی حاضر باشد زیاد نیست. به نظر می رسد در خط دروازه، لژیونرها برای کنار زدن رقبای داخلی خود شانس زیادی ندارند.